Många människor använder traktorer eller terränggående motorfordon för transport, arbete eller nöjesåkning i skog, jordbruksmark och fjällområden. Att köra traktor eller terrängfordon underlättar arbete och förflyttning i många yrken, på många platser och i viss hobbyverksamhet. Det är också roligt och spännande på många sätt! Kraven på körkort, åldergränser med mera är något lägre än för bil eller MC och därför är många förare relativt unga - exempelvis kan traktorkort vara ett första steg mot annan fordonsvana och mer avancerade körkort.
Dock regleras körningen en hel del och sedan millenieskiftet behövs förarintyg för att köra och handha traktor på allmän väg. Kör du på egen gård eller mellan ägor behövs dock inget sådant kort. Samma sak gäller andra terrängfordon som exempelvis fyrhjuling och snöskoter. Det som egentligen intygas med dessa förarbevis är att du har gått en godkänd förarutbildning och har de kunskaper som krävs avseende maskinen/fordonet, trafikregler och handhavande.
Nedan reder vi ut vad som räknas som traktorer och terrängfordon samt vilken traktor som hör till vilken skatteklass. Vi tydliggör vad du behöver för att få köra de olika varianterna. Längst ned på fliken finns även listor på godkända utbildare där du kan skaffa kompetens för nödvändiga förarintyg och kort.
korkort Varje sommar är trycket högt på alla platser där det ordnas förarprov – det vill säga uppkörningar och teoriprov för körkort. Främst för att... Läs mer
Från och med 1 januari 2018 gäller en ny körkortsavgift som alla körkortstagare behöver betala till Transportstyrelsen. Tidigare har man, för att skaffa ett körkort, betalat flera avgifter för bland a...
För dig som använder (eller borde använda) hjälm på fordon eller maskiner är det av stor vikt att hålla koll på Transportstyrelsen skyddshjälmsföreskrifter. Däri tydliggörs vilka regler som gäller för...
Fram till 1975 kunde gamla personbilar och lastbilar byggas om till jordbruksmaskiner och traktorer, så kallade EPA-traktorer. De kallade så för att de var lite billigare (som varor från varuhuset EPA...
Övningskörning tillsammans med en godkänd handledare, så kallad privat övningskörning för att ta körkort, är reglerad i körkortslagen och körkortsförordningen. Det är Transportstyrelsen som beviljar r...
Nu när hösten och älgjakten är här är faran för viltolyckor på de svenska vägarna extra stor. Olyckor med påkörda djur ökar alltid under vår och höst så det finns all anledning att vara extra uppmärks...
korkort I höstmörker och jakttider händer de flesta viltolyckorna på de svenska vägarna. Enligt statistiken är oktober-november allra värst. Under n... Läs mer
Hur ser det svenska transportsystem ut i framtiden? Vad måste göras för att vi ska hänga med i utvecklingen? Var ska regering och myndigheter lägga sina resurser för att våra vägar, järnvägar, farlede...
1997 fattade Sveriges riksdag ett historiskt beslut om att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Beslutet har sedan dess varit vägledande för strategier, åtgärder och innovation inom tra...
Sveriges Trafikskolors Riksförbund har låtit forskare vid Statens Väg- och Transportforskningsinstitut (VTI) utröna hur den svenska förarutbildningen fungerar och vad som skulle kunna förbättras för a...
Just står ytterligare en storhelg inför dörren: Påsken 2017 är här! Det här en av de stora helgerna då många svenskar beger sig ut på vägarna, reser till fjällen för att förlänga vintern eller reser t...
"Om du kör 40 km/h och tittar ner på mobilen i två sekunder hinner du rulla 22 meter helt utan kontroll." Så inleds Transportstyrelsens informationstext om den pågående kampanjen Sluta rattsurfa. Kamp...