Att köra lastbil som väger mer än 3500 kilo är ansvarsfullt och ingen barnlek, men däremot kanske en gammal pojk- eller flickdröm? När du ska köra tung lastbil behöver du ett C-körkort – oavsett om du gör det som fritidssysselsättning eller om det är ditt framtida jobb. Många tar lastbilskort för att använda det i sitt yrkesliv; som ny på arbetsmarknaden eller som fortbildning för att öppna nya vägar. Som yrkesförare kan du behöva komplettera körkortet med yrkeskompetensbevis (YKB lastbil), men att skaffa C-kortet är en god start som kräver insats i både tid och pengar.
Här kan du läsa mer om vad som krävs när du vill bli lastbilsförare, vad du behöver tänka på och var du kan hitta en bra utbildare för att nå ditt mål på bästa sätt. På så vis blir vägen till ditt lastbilskort förhoppningsvis både lättare och roligare.
korkort Varje sommar är trycket högt på alla platser där det ordnas förarprov – det vill säga uppkörningar och teoriprov för körkort. Främst för att... Läs mer
Från och med 1 januari 2018 gäller en ny körkortsavgift som alla körkortstagare behöver betala till Transportstyrelsen. Tidigare har man, för att skaffa ett körkort, betalat flera avgifter för bland a...
För dig som använder (eller borde använda) hjälm på fordon eller maskiner är det av stor vikt att hålla koll på Transportstyrelsen skyddshjälmsföreskrifter. Däri tydliggörs vilka regler som gäller för...
Fram till 1975 kunde gamla personbilar och lastbilar byggas om till jordbruksmaskiner och traktorer, så kallade EPA-traktorer. De kallade så för att de var lite billigare (som varor från varuhuset EPA...
Övningskörning tillsammans med en godkänd handledare, så kallad privat övningskörning för att ta körkort, är reglerad i körkortslagen och körkortsförordningen. Det är Transportstyrelsen som beviljar r...
Nu när hösten och älgjakten är här är faran för viltolyckor på de svenska vägarna extra stor. Olyckor med påkörda djur ökar alltid under vår och höst så det finns all anledning att vara extra uppmärks...
korkort I höstmörker och jakttider händer de flesta viltolyckorna på de svenska vägarna. Enligt statistiken är oktober-november allra värst. Under n... Läs mer
Hur ser det svenska transportsystem ut i framtiden? Vad måste göras för att vi ska hänga med i utvecklingen? Var ska regering och myndigheter lägga sina resurser för att våra vägar, järnvägar, farlede...
1997 fattade Sveriges riksdag ett historiskt beslut om att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Beslutet har sedan dess varit vägledande för strategier, åtgärder och innovation inom tra...
Sveriges Trafikskolors Riksförbund har låtit forskare vid Statens Väg- och Transportforskningsinstitut (VTI) utröna hur den svenska förarutbildningen fungerar och vad som skulle kunna förbättras för a...
Just står ytterligare en storhelg inför dörren: Påsken 2017 är här! Det här en av de stora helgerna då många svenskar beger sig ut på vägarna, reser till fjällen för att förlänga vintern eller reser t...
"Om du kör 40 km/h och tittar ner på mobilen i två sekunder hinner du rulla 22 meter helt utan kontroll." Så inleds Transportstyrelsens informationstext om den pågående kampanjen Sluta rattsurfa. Kamp...