Alla med körkort bör undvika att surfa på vägen

korkort
"Om du kör 40 km/h och tittar ner på mobilen i två sekunder hinner du rulla 22 meter helt utan kontroll." Så inleds Transportstyrelsens informationstext om den pågående kampanjen Sluta rattsurfa. Kampanjen handlar om att uppmärksamma faror, problem och lösningar kring det trafikfarliga rattsurfandet - alltså fenomenet att kolla mobiler eller liknande enheter medan man kör bil. På Transportstyrelsens nylanserade sidor om rattsurfande finns information om regler och rekommendationer. Här kan du göra tester om ditt eget mobilanvändande och du kan få tips för att bli en säkrare förare - och mobilpratare.

Att "rattsurfa" innebär att titta på mobilen och sköta sociala kontakter, kolla information eller surfa på enheten medan du sitter vid ratt eller styre och kör i trafik. Detta är ett globalt problem som orsakar många svåra olyckor över hela världen. Förr trodde man att föraren tappar förmågan att anpassa sin körning till omgivningen om koncentrationen i mer än två sekunder. Ny forskning visar dock att problemen finns även vid kortare distraktion. Även om du har kvar blicken på vägen men distraheras av ett samtal i headset minskar hjärnans resurser till att hantera trafiken. Detta fenomen brukar kallas "tittade men såg inte" och kan vara lika farligt som att släppa blicken från trafiken. Det är alltså inte så enkelt att mobiltittande stör uppmärksamheten, bara att hålla i gång ett samtal - med eller utan handsfree - kan bli en stor trafikfara.



Svensk lag

Sedan december 2013 får du som kör bil inte använda mobiltelefon, GPS eller andra kommunikationsmedel på ett sätt som gör dig ouppmärksam och farlig i trafiken. Lagen är naturligtvis till för att skydda både dig själv, dina medpassagerare och alla andra i den omgivande trafiken. Om du bryter mot lagen och blir "påkommen" med att släppa uppmärksamheten från trafiken kan du dömas till böter och även bli av med körkortet.

Lagen säger "Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet."

För att tydliggöra vad som menas med detta kan vi påpeka att "motordrivna fordon" inte bara är personbilar. Förbudet mot att använda mobil eller liknande enheter på felaktigt sätt gäller även den som kör moped, motorcykel, lastbil, buss eller annat motorfordon som traktor och terrängfordon. Alla med alla slags körkortmåste ha koll på vad som gäller och ta sitt ansvar ute på vägarna.

Att något "inverkar menligt på framförandet" innefattar allt du gör som tar blick och tanke från trafiken och har en dålig inverkan på körningen. Det förbudet gäller även om du bara tittar bort eller tappar koncentrationen en mycket kort stund; även på en sekund hinner mycket hända i den omgivande trafiken.

Med kommunikationsutrustning menas så klart mobiltelefon, men även surfplatta, GPS-navigator, radio eller musikenhet. Du bör alltså inte skicka sms, ägna dig åt sociala medier, spela spel, titta på filmnutt, kolla vägbeskrivning på GPS eller söka låtar på Spotify.

Prata då? Ja, det får man om det inte påverkar körningen menligt. När du märker att du tappar fokus på trafiken måste du avsluta samtalet omedelbart. Studier har visat att det inte är telefonen vid örat som stör uppmärksamheten, det är själva samtalet i sig. Därför skulle ett krav på handsfree vara verkningslöst och finns därför inte i den svenska lagen.

Observera att ovanstående regler gäller i Sverige, i andra länder kan helt andra regler och rekommendationer gälla.



Tips för att slippa rattsurfa

För att slippa rattsurfa och bli mer trafiksäker finns en hel del saker att tänka på och tips att ta till sig:

- Om du ska ringa någon medan du kör är det bäst att du ber en medpassagerare slå numret och, om möjligt, även sköta samtalet åt dig. Ett alterantiv är att använda mobilens rösttstyrningsfunktion - den finns på de flesta moderna telefoner och gör att du slipper släppa blicken från trafiken.

- Om du är på långresa kan du passa på att ta en paus då och då. Medan du rör lite på dig, tar en nypa luft och kanske en slurk kaffe kan du samtidigt passa på att ringa de samtal eller kolla de uppgifer du behöver.

- Om du befinner dig i mycket rörig eller snabbt rörlig trafik bör du alltid undikva alla typer av kommunaiktionsmedel som kan störa din uppmärksamhet. I en stressad situation är det bättre att ta sig ur situationen, köra åt sidan och sedan kolla läget i lugn och ro. Surfa inte på internet eller sms:a, förrän bilen står stilla.

- Om du är osäker på var resans mål ligger gör du klokast i att planera resan innan avfärd. Det är säkrare och går snabbare att knappa in adressen i din GPS eller mobiltelefonen innan du startar din resa. Du kan även uppdatera dina låtlistor, ladda ner favoritpoddens nya avsnitt och ställa in radiokanaler innan du åker, så behöver ud inte leta efter något att lyssna på under färden.

Det finns mycket modern kommunikationsteknik och fiffiga lösningar för att slippa ta uppmärksamheten från trafiken, men ändå kunna sköta telefon, radio, vägbeskrivningar och liknande. Använd tekniska hjälpmedel som gör att du inte behöver hålla telefonen i handen, då kan du hålla båda händerna på ratten och du behöver inte titta bort från vägen i samma utsträckning. I moderna telefoner och plattor finns ett "billäge" som stänger av enhetens funktioner om du färdas över en viss hastighet och kan till exempel svara automatiskt att du är upptagen. Flera smarta bilappar finns både på AppStore och Google Play.



Lugnt och säkert är bättre än rörigt och farligt

Självklart vet och förstår alla förare att det egetligen är bättre att vänta med kommunikation och "teknikfix" tills man stannat eller trafiken lugnat sig. Ändå utsätter många sig själva och sin medtrafikanter föra fara genom att använda mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning under färd. Även då trafiken inte alls är lugn!

Det är alltid bättre att ringa från en lugn och säker plats än från en rörig och trafikfarlig plats. Stressen av att ha hamnat fel i en knepig korsning, behov av uppiggande musik vid köbildning på motorvägen, lusten att kolla vem som ringer på hemvägen efter en lång arbetsdag gör att vi alltför ofta väljer att släppa blick och koncentration från vägen. Det är livsfarligt.

Samtidigt som Transportstyrelsen gör sin stora insats för att inforamra och medvetandegöra alla oss förare om problemen med att "rattsurfa" pågår studier och kampanjer för att samla information om hur vi svenskar beter oss med mobiler och liknande enheter bakom ratten. Och vad som faktiskt sker då vi gör detta. Sådan forskning om mobil i bil bedrivs bland annat av VTI - läs mer om deras studie om mobil i bil här.

Är du intresserad att veta mer och få fler tips rekommenderar vi dig att hålla utkik på Transportstyrelsens hemsida.

Skärpning behövs inför förarprov till körkort

korkort Varje sommar är trycket högt på alla platser där det ordnas förarprov – det vill säga uppkörningar och teoriprov för körkort. Främst för att... Läs mer

Kunskapskrav för maskinförare ändras dramatiskt

Under hösten har maskintillverkargiganten Caterpillar lanserat två nya bandgrävare med automatiserade digitala gräv- och mätsystem som standard. Sensorer och datorer är inte längre något valbart tillv...

Från nästa vecka får du betala ny körkortsavgift

Från och med 1 januari 2018 gäller en ny körkortsavgift som alla körkortstagare behöver betala till Transportstyrelsen. Tidigare har man, för att skaffa ett körkort, betalat flera avgifter för bland a...

Första simulatorn för tunga godståg till lokförarutbildning

Tidigare i höstas levererade VTI (Statens oberoende Väg- och Transportforskningsinstitut) sin första simulator för tunga godståg. De har i åratal utvecklat tågsimulatorer, sammanställt hårdvara och eg...

Nya regler för hjälmar på MC, moped och terrängfordon

För dig som använder (eller borde använda) hjälm på fordon eller maskiner är det av stor vikt att hålla koll på Transportstyrelsen skyddshjälmsföreskrifter. Däri tydliggörs vilka regler som gäller för...

Utveckling av säkrare drönare utan pilot

Just nu utvecklas branschen kring obemannade luftfarkoster, så kallade drönare eller UAV, i rasande fart. Det som för några år sedan eventuellt kändes som en surrande fluga är nu högteknologisk magi....