Tidigare i höstas levererade VTI (Statens oberoende Väg- och Transportforskningsinstitut) sin första simulator för tunga godståg. De har i åratal utvecklat tågsimulatorer, sammanställt hårdvara och egen mjukvara förse att svenska järnvägens aktörer och
lokförarutbildningar med moderna simulatorer. Dock har man aldrig tidigare byggt några specifika för godstågsträning.
Det första exemplaret av simulator för tunga godstransporter står nu uppställt till Green Cargos regionkontor i Gävle. Simulatorn är ett resultat av Trafikverkets och VTI:s forskningsprojekt om långa tunga godståg och tekniken har bearbetats i ungefär ett år. Mjukvaran är helt anpassad till en förarmiljö för lokdragna tåg och för att hantera långa tågset. I simulatorn möter föraren en körspaksuppsättning som liknar Rc6/Rd2, vilket är en miljö som många förare i Sverige känner sig hemma i. En vidareutveckling från tidigare simulatorer är att det går att koppla på valfritt antal containervagnar, vilket påverkar körupplevelsen. Det finns också möjlighet att koppla på en så kallad ”End-of-Train-Device”, vilket är ett populärt elektromekaniskt tillbehör som kopplas ihop med bromsledningen på sista vagnen och minskar bromsarnas tillsättningstid. När detta kopplas på får man en stor effekt på långa och tunga tåg, vilket naturligtvis även påverkar körningen. Och därmed är det bra att kunna öva på en sådan körupplevelse.
Den nya simulatorn testas och utvärderas nu hos Green Cargo och om allt (eller åtminstone det mesta) är till belåtenhet kan fler simulatorer levereras inom kort. Även SJ håller på att skaffa nya simulatorer och VTI har ännu fler beställningar på gång.
Bild från VTI:s hemsida