Att köra moppe står ofta högt på svenska tonåringars önskelista. Samtidigt är mopeden även ett fordon som underlättar vardagen för många människor långt över tonåren. Fram till 1998 krävdes inget intyg för att köra moped, men sedan dess har reglerna EU-anpassats och du behöver nu ett särskilt förarintyg eller ett mopedkörkort, oavsett mopedens modell eller egenskaper.
Klass1-moped är en så kallad EU moped och Klass2-moped är en långsammare variant. Olika regler gäller för de olika klasserna och nedan hjälper vi till att reda ut vad som är vad. Vi ger ytterligare förklaringar och information om mopedklasserna och vad som krävs för att du ska få köra dem.
Längst ner på denna flik finner du även listor på godkända utbildare och trafikskolor som kan hjälpa dig att klara både praktiska och teoretiska förarprov – påbörja vägen mot moppekörningen här!
korkort Varje sommar är trycket högt på alla platser där det ordnas förarprov – det vill säga uppkörningar och teoriprov för körkort. Främst för att... Läs mer
Från och med 1 januari 2018 gäller en ny körkortsavgift som alla körkortstagare behöver betala till Transportstyrelsen. Tidigare har man, för att skaffa ett körkort, betalat flera avgifter för bland a...
För dig som använder (eller borde använda) hjälm på fordon eller maskiner är det av stor vikt att hålla koll på Transportstyrelsen skyddshjälmsföreskrifter. Däri tydliggörs vilka regler som gäller för...
Fram till 1975 kunde gamla personbilar och lastbilar byggas om till jordbruksmaskiner och traktorer, så kallade EPA-traktorer. De kallade så för att de var lite billigare (som varor från varuhuset EPA...
Övningskörning tillsammans med en godkänd handledare, så kallad privat övningskörning för att ta körkort, är reglerad i körkortslagen och körkortsförordningen. Det är Transportstyrelsen som beviljar r...
Nu när hösten och älgjakten är här är faran för viltolyckor på de svenska vägarna extra stor. Olyckor med påkörda djur ökar alltid under vår och höst så det finns all anledning att vara extra uppmärks...
korkort I höstmörker och jakttider händer de flesta viltolyckorna på de svenska vägarna. Enligt statistiken är oktober-november allra värst. Under n... Läs mer
Hur ser det svenska transportsystem ut i framtiden? Vad måste göras för att vi ska hänga med i utvecklingen? Var ska regering och myndigheter lägga sina resurser för att våra vägar, järnvägar, farlede...
1997 fattade Sveriges riksdag ett historiskt beslut om att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Beslutet har sedan dess varit vägledande för strategier, åtgärder och innovation inom tra...
Sveriges Trafikskolors Riksförbund har låtit forskare vid Statens Väg- och Transportforskningsinstitut (VTI) utröna hur den svenska förarutbildningen fungerar och vad som skulle kunna förbättras för a...
Just står ytterligare en storhelg inför dörren: Påsken 2017 är här! Det här en av de stora helgerna då många svenskar beger sig ut på vägarna, reser till fjällen för att förlänga vintern eller reser t...
"Om du kör 40 km/h och tittar ner på mobilen i två sekunder hinner du rulla 22 meter helt utan kontroll." Så inleds Transportstyrelsens informationstext om den pågående kampanjen Sluta rattsurfa. Kamp...