Sverigeförhandlingen hoppas på snabb byggstart av höghastighetsbana

tåg
Sveriges järnvägsnät behöver fräschas upp och moderniseras. Därom är lokförare, tågvärdar, resenärer och så gott som alla aktörer inom tågbranschen rörande överens. Hur detta bäst bör ske är dock inte självklart. Ett alternativ är att komplettera det äldre järnvägsnätet med en modern höghastighetsbana.

För att utreda möjligheter kring en eventuell höghastighetsbana samt ta fram förslag på hur, när och var en sådan skulle kunna byggas har regeringen tillsatt Sverigeförhandlingen. Om mindre än ett år, sommaren 2017, ska Sverigeförhandlingen presentera sitt förslag om hur och när höghastighetsjärnvägen ska byggas – om den ska byggas alls. Att sträckningen bör bli mellan Stockholm-Göteborg samt Stockholm-Malmö är redan föreslaget och i vilka regioner mellanstationerna ska ligga är också klart. Förhandlarnas förhoppning är att bygga en sträcka, från storstad till storstad, relativt direkt för att optimera investeringar och skynda på utvecklingen av fungerande höghastighetstrafik. Ifall det uppstår resursbrist och inte en fullskalig satsning kan göras med byggnation av hela banan på en gång måste prioriteringar göras – och var ska då den första delen av höghastighetsbanan börja byggas? Att besvara denna frågan är en av Sverigeförhandlingens nuvarande fokus.

I bedömningen av vilken bansträcka som bör byggas först vägs många olika faktorer in så som exempelvis investeringskostnader, effekter på restider och avlastning av nuvarande tåglinjer. Sina rekommendationer tar förhandlarna fram i samråd med trafikverket, järnvägsföretag, regioner och kommuner.

Trots att inte alla diskussioner och prioriteringar är klara ännu, har Sverigeförhandlingen redan föreslagit att sträckan Järna-Jönköping ska prioriteras. Allra helst vill man få ett regeringsbeslut om byggstart redan i år vilket är flera månader tidigare än efterfrågat. Detta för att påskynda och underlätta byggstart under kommande år.

Sträckan mellan Järna och Jönköping är den gemensamma delen av den planerade höghastighetsbanan, först efter Jönköping delar den sig västerut mot Göteborg och söderut mot Malmö. Vilken av dessa fortsättningsbanor som bör byggas i steg 2 återstår att undersöka och besluta, oberoende av byggstartsdatum för den första bansträckningen från sörmländska orten Järna. Järna var en knytpunkt för tågtrafiken redan på 1800-talet då Sveriges östra stambana byggdes och med den nya höghastighetsbanan hoppas man på ett nytt uppsving för regionen, likaväl som en god start för satsningen på moderna snabbtåg. Som på riktigt är snabba, tidsenliga och kommer fram i tid.

Bilden är hämtad från Järnas hembygdsförening.