När årstiderna växlar och vädret slår om skapas olika trafikhinder och problem i väg- och järnvägstrafiken. Trafikverket arbetar ständigt med att hantera regn och snö, sol och vind, höstlöv och slask, torka och stora temperaturskillnader. Allra störst insatser görs alltid under vintermånaderna.
Inför varje vinter gör Trafikverket en så kallad vinterberedskapsplan där man beskriver hur man planerar att hantera olika vädervarningar, väderfenomen och snömängder.
För järnvägens del tydliggörs vilka områden och banor som kommer prioriteras, vilka plattformar och bangårdar som ska snöröjas först, vem som håller i beredskapen när och var samt vilka maskiner som ska finnas beredda på vilken plats. Extra viktiga maskiner att ha koll på är de två stora snöröjningstågen som behöver vara rätt placerade vid rätt tidpunkt. Andra maskiner är tunga lok med plog, snösugar och snöslungor i kombination med tekniska lösningar för att värma spår eller leda bort smältvatten. "Rätt person och rätt maskin på rätt plats" är avgörande för en fungerande vintertrafik och därför måste man lyssna på väderprognoser, ha koll på information från samhället i stort och alltid ha klart för sig vilka prioriteringar som ska göras i ett visst uppkommet läge. Det som Trafikverket planerar behöver sedan spridas till alla järnvägsföretag och entrenprenörer. De sprider sedan vidare till
lokförare,
tågvärdar och andra som arbetar med, på och vid spåren. Många är beroende av att veta hur prioriteringarna och planerna ser ut.
Idag, 15 november, träder årets vinterberedskapsplan i kraft. Men redan förra veckan klev vintern in med stormsteg i exempelvis Stockholmsområdet. Snömängderna var mycket stora och kom tidigare än beräknat. Tyvärr fungerade inte vägsystemet och det gjorde att många resenärer valde spårbundna färdmedel, vilket i sin tur påverkade kapacitet och punktlighet på järnvägsspåren. Tursamt nog rullade pendeltågen relativt stabilt, tunnelbanan fungerade och fjärrtågen kunde mestadel hållas rullande. På många håll blev tågen lösningen för att ta sig fram då vägarna inte var farbara, så denna gång fick järnvägen godkänt. Dock är de svenska spåren eftersatta och ett bekymmersamt väder kan alltför lätt ställa till stora problem i trafiken.
Det allra bästa för järnvägen är ett "jämnt väder" med snö hela tiden eller barmark utan nederbörd hela tiden. Växlingar med snöfall, skyfall eller snabb smältning är det klurigaste. Och om man då får välja önskar sig naturligtvis alla en riktigt vit vinter med snö över jul, nyår och alla vinterns skollov. Så gör även Stefan Björkqvist, chef för Trafikverkets nationella operativa ledning.
(Bild och information från trafikverket.se)