Idag har Trafikverket lagt ut årets första avsnitt av Järnvägspodden - en podcast för intresserade inom och runt järnvägsbranschen. Nyheter, diskussioner och trendspaningar presenteras i nytt avsnitt var tredje vecka: Det finns alltid något roligt eller intressant för den som jobbar i branschen, arbetar som
lokförare, som
tågvärd eller annan ombordpersonal, de som gillar att resa på den svenska järnvägen och för alla andra entusiaster.
Det dagsfärska avsnittet av järnvägspodden ger korta, telegramliknande upplysningar om Trafikverkets skylldighet att se över sina system för kapacitetstilldelning, om samverkansforum inom branschen och om hur trenden kring punktlighet på spåren går åt rätt håll - i december kom 93% av persontågen i tid vilket var mycket bättre än månaden innan.
Det allra mesta av dagens avsnitt handlar dock om framtiden: Redan nu startar dialogen kring kapacitetsfördelning och tågplan 2018 (T18). Genom tydlig - och ovanligt tidig - dialog kring kommande möjligheter samt insamling av aktörernas önskemål för 2018 hoppas man att arbetet med T18 ska ges de bästa förutsättningarna. Parallellt med arbetet för att sy ihop 2018:s tågtrafik sker även ett mer strategiskt och långsiktigt samtal med perspektiv på de kommande fem åren.
Ett annat inslag i podden fokuserar på framtiden för trafiken vid Hallandsåsen: Tunneln genom åsen har varit öppen för tågtrafik i ett drygt år och har redan visat sig vara en framgång. Den nya sträckan innebär mycket positivt för Skånetrafiken; Pågatågen når längre och fler, kunderna verkar mycket nöjda, restiderna mellan exempelvis Malmö-Göteborg har kortats avsevärt och tågen kan konkurrera med det miljö-ovänligare bilåkandet. Tågen på sträckan är moderna och väl anpassade till dagens trafik, fler är på väg från leverantörerna och de största begränsningarna för ännu större tillgänglighet är att spåren inte rymmer mer! För full effekt kommer det i framtiden behövas dubbelspår norrut från Helsingborg och själva centralstationen/anläggningen i Helsingborg måste byggas ut för att ta emot fler tåg och och fler passagerare. Tågresandet i södra Sverige ökar stadigt och trenden med ökat resande ser ut att hålla i sig.
Framtiden verkar, enligt dagens poddavsnitt, se ljus ut för tågbranschen och för alla oss som gillar tåg. För den som går en
tågutbildning eller på annat vis vill engagera sig i svensk järnväg är det ju helt lysande!