I åratal har lågprisbolagen inom flygbranschen vunnit mark genom att pressa priser, inte ge mer än resenären betalar för och låta "det lilla extra" kosta extra. Lågprisflygen erbjuder ett billigare alternativ för resenärerna, men har även kritiserats för sämre service och hårdare anställningsvillkor. Oavsett är lågprisflygen på många sätt strålande framgångssagor med fullsatta plan som flyger över hela jorden.
Det har även funnits många engagerade försök inom järnvägsbranschen att erbjuda liknande lösningar för resenärer som söker billigare alternativ till de stora tågbolagens prislistor. I Tyskland har flera bolag envist konkurrerat med statsägda Deutche Bahn (DB) och kört mellan exempelvis storstäderna Hannover-Frankfurt med avsevärt lägre biljettpris än hos statsjärnvägen. Dock dominerar fortfarande DB-tågen med 99% av tågen på långkörningar och 72% i regionaltrafiken i landet.
För att underlätta för nyare och mindre bolag godkände EU-parlamentet nyligen det så kallade "fjärde järnvägspaketet". Syftet med detta är att säkerställa så att konkurrensen ska öppnas, att fler tågbolag ska kunna ta marknadsandelar och få mer jämlik tillgång till räls och stationer i hela Europa. Enligt detta ska anbudsförfarande användas då man i framtiden väljer vilka operatörer som ska få köra på tågbanorna i Europas länder. Direkt tilldelning (utan anbud och upphandling) ska bara var möjlig för trafik med låg omsättning och hög vikt för en landsända. Överlag ska det bli enklare för järnvägsbolag att verka på olika marknaderna och alla operatörer ska få samma tillgång till spår och plattformar.
Beslutet grundar sig i tanken om att valfrihet är bra och att större konkurrens leder till bättre kvalitet. Dock håller inte alla EU-delegater med om förslagets förträfflighet. Oenighet råder om huruvida en öppnare järnväg verkligen kan erbjuda bättre tågförbindelser. Och huruvida villkoren för
lokförare och
tågvärdar kommer att påverkas alltför mycket och alltför negativt. Delvis får det nya "järnvägspaketet" mothugg av många som menar att detta kan ge en oönskad tillbakagång och en negativ utveckling rörande arbetares rättigheter, service, kvalitet och allas säkerhet.
De nya reglerna börjar gälla i december 2020 och de konkurrensutsatta upphandlingarna ska ske från 2023. Vad det gör med kvalitet, utbud och pris återstår att se. Klart är dock att vi snart har lågpriståg på spåren, i spåren efter lågprisflygen.