Allt fler väljer att resa med tåg, många lokförare går i pension och personal väljer att byta jobb. Därför växer behovet av fler
tågvärdar och
lokförare hos exempelvis SJ och MTR. Rekryteringsbehovet till den svenska järnvägen ökar och som tågvärd eller tågförare är man synnerligen attraktiv på arbetsmarknaden!
Redan i år hoppas SJ hitta ett par hundra nya förare och fram till 2019 räknar man med att rekrytera mer än 500 lokförare och tågvärdar. Efter det visar prognosen att något hundratal kommer att behövas varje år framöver. Just nu söker SJ personal till 17 orter och MTR söker ett åttiotal som ska specialutbildas att köra pendeltåg. Både erfarna som nyutexaminerade förare söks för att köra tågen med bästa möjliga komfort, säkerhet, punktlighet och precision.
Även om förare söks med ljus och lykta finns det riktigt stora behovet bland den timavlönade ombordpersonalen. Tågbolagen söker nu mer än 300 tågvärdar! Tågvärdarnas uppgift är att ge resenärerna bästa service, bekvämlighet och trygghet ombord. Utbildning till tågvärd tar sex veckor och sker internt på tågbolaget, den blivande tågvärden får betalt under sin utbildning och kommer med allra största sannolikhet ha jobb på direkten.
Madeleine Raukas, chef för Trafik och Service på SJ, påminner om att järnvägen är en framtidsbransch. ”Den ökande efterfrågan på tågresor gör att vi anställer ett stort antal lokförare och tågvärdar framöver. Vi behöver nya medarbetare i hela Sverige och vi ser gärna en ökad mångfald bland sökande, när det gäller kön, ålder och etnicitet”.
Samtidigt som järnvägsbolagen gör sitt för att locka fler till arbete vid järnvägen satsar även Trafikverket denna höst på att sprida buskapet bland unga och nya svenskar om att järnvägsbranschen är ett attraktivit och spännande område att söka sig till. Till 2020 hoppas Trafikverket ha ökat intresset inte bara för tågförar- och tågvärdsyrkena - även tågtekniker, ingenjörer och andra runt denna infrastruktur behövs!
Bild från SJ:s pressrum