Nu är halkans tid här, vid allt fler tillfällen och landsdelar behöver vi ta hänsyn till höstens och vinterns påverkan på trafiksäkerheten.
Blöta löv, fukt och regn samt frost och is gör att både vägar och järnvägar blir hala. På höst- och vintervägarna spelar förarens körsätt en avgörande roll; det är viktigt med god planering, tillräckliga avstånd och säkra hastigheter för att trafiken ska vara trygg. För att bäst hantera olika vinterväglag rekommenderar Vägverket att moderna bilar med antisladdsystem (ESC) kör med dubbfria däck med 4-5 millimeters mönsterdjup. Äldre bilar utan ESC-funktion rekommenderas ha dubbdäck, men i övrigt verkar inte dubbar fungera bättre än andra nordiska vinterdäck. Utom på ren is - där är dubb svårslagbart.
Även järnvägen har problem med halka - så kallad spårhalka - som titt som tätt ger upphov till trafikstörningar och körproblem för tågen. Då löv faller på spåret och krossas av tåghjulen blir det väldigt halt, särskilt vid fuktigt väder eller låga temperaturer. För att undvika spårhalka röjer Trafikverket vegetationen runt spåren. Särskilt vid backar, signaler och plattformar där lokföraren kan behöva bromsa eller köra med stor precision. Ibland används även friktionsmedel på spåren för att förebygga halkan. I år testas öven en ny metod där spåren "tvättas" för att bekämpa halka. Denna metod ska utvärderas innan den blir mer spridd och använd. På samma sätt som bilar kan utrustas mer eller mindre säkert för vinterväglaget kan även tågen förberedas genom viktreduceringar, förbättrad hjulkvalitet på dragloken och ännu bättre lösningar för sandning.
Kunniga och
behöriga lokförare,
lasbilsförare och andra med
körkort och fordon har ett stort ansvar att se till så att körningen blir så säker som möjligt - oavsett fordonets utrustning och oavsett väder.