Nyligen förnyades ett pågående samförståndsavtal mellan svenska Näringsdepartementet och den japanska Järnvägsbyrån, Ministry of Land, Infrastructure, Transport and Tourism. Det huvudsakliga syftet är kunskapsutbyte och att lära av varandra inom järnvägssektorn. Samarbetet fokuserar främst på järnvägsunderhåll och trafikledning samt stationsrelaterade frågor.
Från Sverige har samarbetet hittills mest skett via arbetsgrupper där Trafikverket, SJ, KTH, Luleå Universitet och Jernhusen har ingått. Fokus har varit dels höghastighetsjärnväg och dels underhåll i vinterklimat. Det har lett till goda kontakter, vidgade vyer, nya kunskaper och en konkret installation av nytt system för vinterröjning av växlar i Stockholm. Samarbetet kommer att fortsätta i ytterligare tre år och förutom fler framsteg inom fokusområdena ovan väntas möjligheter för svensk järnvägsexport att öka.
Något samarbete kring design eller tågkonstruktion finns inte uttalat i nuläget och det kan vara lite synd med tanke på ett spännande japanskt tågkoncept som rör utvecklingen av tåg som smälter in i omgivningen:
I Japan riktas starkt kritik mot att fula tåg stör utsikt och landskapsvyer. Det har därför gjorts försök med att färgsätta karosserna på ett sådant sätt att de passar in i omgivningen, men eftersom tågen kan röra sig mellan land-stad-ljus-mörker och hundratalas andra verkligheter blir det svårt. Nu har dock (äntligen) ett tåg som kan smälta in överallt presenterats. Arkitekten Kazuyo Sejima har försett ett framtida tåg med ett reflekterande ytskikt där de omgivande miljöerna speglas och gör tåget nästintill osynligt!
Att arbeta med tågteknik och ingenjörskonst är intressant, men många kommer också behöva kompetens för att köra, underhålla och bemanna framtidens tåg. För den som vill arbeta ombord på något av framtidens tåg är de populära utbidlningarna till
tågförare eller
tågvärd att rekommendera.