Ett av Sveriges långsiktiga trafikmål är att, år 2030, ha en vägfordonsflotta som är helt oberoende av fossila bränslen. Det är en klurig utmaning som innebär att vägtransporterna huvudsakligen ska övergå till el-, vätegas- eller biobränsle-drift på mindre än 14 år. I Sandviken, som vill vara en modern och nytänkande industristad satsas det för fullt.
Hos storbolaget Sandvik AB pågår en mycket framstående och världsledande tillverkning av bränslecellsbilar och utveckling av tankstationer för vätgasbilar. En sådan tankstation öppnas i Sandviken under hösten och förra veckan invigdes världens första elektriska väg för lastbilar – på motorvägen mellan Sandviken och Kungsgården.
Den elektrifierade vägsträckan, kallad ”elvägen” sträcker sig två kilometer på allmän väg och kan besökas av allmänhet. Främst är det dock en forsknings- och demonstrationssträcka för ett tvåårigt projekt där man ska genomföra försök där långtradare och andra tunga transporter i fart kopplar upp/ner sig mot ett luftburet elnät i vanlig trafikmiljö. Internationella forskare, politiska delegationer och skolklasser eller andra intresserade kommer att kunna besöka elvägen och få information i ett särskilt besökscentrum.
För förare av de tunga lastbilarna på framtidens elvägar krävs naturligtvis förarkompetenser som
C-körkort, antagligen
YKB för yrkesförare och troligen en del nya övningsmoment för uppkoppling mot elvägens moderna teknik.