Idag, lördagen den 28 maj 2016, demonstreras en förarlös (autonom) lastbil som utvecklats enligt supermoderna och intressanta principer från forskare på Chalmers i Göteborg.
Lastbilen är en Volvo FH16, framtagen på det nystartade fordonslabbet
Resource for Vehicle Research. Labratoriet drivs av Chalmers i samarbete med Volvo, Västra Götalandsregionen och forskarcentret Safer.
Lördagens demonstration sker publikt på motorvägen mellan Helmond och Eindhoven i Nederländerna. Det är en del i en tävling för autonoma fordon, anordnad av EU-projektet
The Grand Cooperative Driving Challenge. Som projektnamnet antyder handlar eventet om samarbete för gemensamma lösningar inom fordonsutveckling och i den aktuella tävlingen deltar nu autonoma fordon från 10-15 olika universitet.
Forskarna som tagit fram den tävlande, förarlösa, lastbilen i Sverige har tagit lärdom och inspiration från den biologiska evolutionen - istället för att planera för att varje tänkbart scenario ges en viss lösning strävar man efter att lastbilen ska kunna läsa omgivningen och anpassa sig själv till vad än som sker.
Chalmersforskaren
Ola Benderius, ledare för forskarlaget, beskriver att traditionell bilutveckling alltid utgår från att stegvis utveckla och utmana tidigare fordonsmodeller med nya lösningar för kända problem eller lägga till modernare finesser och funktioner. Man har då behövt identifiera alla möjliga problem och hittat lösningar för vart och ett av dessa. Det blir nästan ett enormt stort antal tänkta problem och lösningar, men ändå sker alltid något oförutsett som leder till olyckor eller aktivit agerande av bilens förare.
För utvecklingen av autonoma fordon förespråkar Benderius en annan metod; I det nya labratoriet har man försökt se det självkörande fordonet som en helt ny typ av fordon; ett fordon som mer liknar ett djur eller en biologisk organism snarare än en teknisk pryl. Ett biologiskt system tar in information från omvärlden via sina sinnen och agerar direkt och säkert, ”
så som en springande antilop i sin hjord eller en hök som slår sitt byte på marken”. På samma sätt eftersträvar forskarlaget från Chalmers att lastbilen ska likna en organism. All information som lastbilen hämtar in från sensorer och kameror görs om till ett format som liknar hur människor och djur tolkar världen via sina sinnen. I och med detta kommer lastbilen kunna anpassa sig till oändliga och oförutsedda situationer!
I helgen visas denna revolutionerande ”teknik” upp, men än så länge är de allra flesta fordon i verkligheten varken autonoma eller organiska. Än så länge är förarens kunskaper och avläsning av trafiken helt avgörande – för att köra lastbil på väg måste du ha goda kunskaper och
ett godkänt lastbilskort. Den som arbetar som lastbilsförare måste dessutom ha
yrkeskompetensbevis för godstransport och alltid ta ett gott ansvar för det som händer i trafiken.