Tunnelbaneförare i prisbelönt utrymme

tåg
Om ungefär ett år börjar de nya tunnelbanetågen, modell C30, trafikera röda linjen i Stockholms tunnelbana. De tillverkas just nu av Bombardier, samma leverantör som byggt de flesta tågset som rullar i Stockholms spårbundna lokaltrafik. Det här är dock en nyare, bekvämare och snyggare modell!

De nya tunnebanetågen kommer ge plats för fler passagerare, rörligheten vid dörrarna (där det ofta blir störst trängsel) förbättras och det kommer gå smidigare att ta med cyklar, barnvagnar och rullstolar ombord. Sätena är specialutvecklade för de nya tågen, resenärerna kommer att sitta bekvämare och få bättre benutrymme. Förutom komfort och rörlighet har SL varit måna om att tågen ska kännas moderna, ljusa och snygga.

Designen har just vunnit ett prestigefullt designpris: Good Design Award från The Chicago Athenaeum International Museum of Architecture and Design. Den svenska tågserien prisas för sin avskalade design och juryn lyfter särskilt fram den lysande fronten och bakdelen; det lyser vitt ljus runt vindrutorna framme vid föraren och rött ljus runt rutorna bak. Det blir ett helt unikt utseende och en ljuspunkt i tunnelbanesystemet. Tunnelbaneföraren kommer alltså ha sin arbetsdag i ett ljust och prisbelönt utrymme!

Än så länge kommer naturligtvis alla tåg i tunnelbanan ha förare, men denna nya modell är gjord för att även kunna köras helt automatiskt och förarlöst. Eftersom den självkörande tekniken inte kommer användas på röd linje - åtminstone inte på länge - fortsätter behovet av förare att vara stort. Kanske till och med ännu större än nu eftersom linjerna kommer att trafikeras av fler tåg då de nya vagnarna gjort entré.

Vill du bli tunnelbane- eller tågförare kan du läsa mer om svensk lokförarutbildning här!