Kollektivtrafiken i Sveriges näststörsta stad – Göteborg – fungerar inte alltid helt smidigt. De tyngst belastade stråken mellan förorterna är långsamma och ”hastigheten genom centrum är ofta i nivå med häst och vagn” enligt ett färskt politiskt inlägg i Göteborgsposten. För att vara en attraktiv storstad med positiv utveckling och minimal miljöbelastning måste invånarna kunna ta sig runt smidigt och snabbt till skola, jobb eller fritidsaktiviteter. Mer effektiva och snabba transporter gör att fler väljer att åka kollektivt samtidigt som färre vagnar behövs för att trafiken ska fungera.
Därför har Göteborgs trafiknämnd startat en utredning för att lösa kollektivtrafikens utmaningar och snabba upp tunga stråk och centrumpassager. Allra helst vill man bygga vidare på den infrastruktur som redan finns – i Göteborg är det då spårvagnar och spårvägsnät som gäller. Spårvagnstrafiken går redan på egna banvallar och det gör det möjligt att uppgradera till högre standard utan att störa annan trafik alltför mycket. En lösning vore att satsa på så kallade ”duovagnar”, det vill säga vagnar som kan köra både på spårväg och järnväg. Med dessa skulle det gå att skapa ett tunnelbaneliknande system i Göteborg som nästan helt baseras på nuvarande eller planerade banvallar och spårdragningar.
En göteborgsk tunnelbanelinje genom centrum och exempelvis till/ från Angered och Tynnered skulle ge mycket snabbare och mer attraktiva resor. Den existerande linjesträckningen kan få en tunnellösning där hastigheterna når 100 km/tim och därmed kan sträckorna Angered-Sahlgrenska, och Tynnered-Centralen gå på halva tiden jämfört med idag. Trånga sektorer som Brunnsparken kommer att lättas upp om en tunnel passerar under jord istället och trafiken underlättas avsevärt, enligt ovanstående förslag.
Vice ordförande i trafiknämnden, Henrik Munck som skrivit inlägget i Göteborgsposten, påpekar att tunnelbana i Göteborg troligen inte är det viktigaste som nämnden just nu behöver jobba med, men han avslutar sitt inlägg med en övertygelse om att göteborgarna, akademin, näringslivet, och offentliga verksamheter skulle kunna vinna på en tunnelbaneliknande lösning för kollektivtrafiken.
Spårvagnsförarna då? Måste de bli tunnelbaneförare istället? Ja, när nya tåg introduceras måste de som kör tågen alltid fortbildas och lära sig hantera nya modeller och tekniska funktioner. Så sker titt som tätt för alla som har tågförarbevis, är lokförare, spårvagnsförare eller tunnelbaneförare.
Läs mer om tågförarbevis och lokförarutbildningar här.