Varje år kontrolleras otaliga fartyg som ligger i hamnar och för ankar på europeiska vatten. I en så kallad hamnstatskontroll (Port State Control) undersöks utländska fartyg för att se och protokollföra hur de lever upp till internationellt överenskomna regler om säkerhet, sjöfartsskydd, föroreningshantering samt sjömännens arbetssituation och levnadsförhållanden. Vid upptäckta brister måste fel rättas till och i de värsta fallen kan fartyget hindras att resa vidare och ges nyttjandeförbud. Des om sköter detta är det mellanstatliga samarbetsorganet Paris MoU.
Nyligen presenterade Paris MoU sina listor på hur fartyg under olika flagg (dvs vilket land som ansvarar för det) klarat inspektionerna och överenskommelserna under 2015. De har tre olika listor;
den vita listan består av högpresterande kvalitetsflaggor,
den grå listan av medelmåttigt presenterande och
den svarta listan av flaggor där stora risker föreligger. 73 länder finns med och glädjande nog visar det sig att Sverige ligger i topp!
Svenskflaggade fartyg är nu etta på den vita listan och alltså är de som bäst lever upp till sjösäkerhet och sjöfartsskydd i Europa. Efter Sverige på den vita listan kommer Storbritannien, Frankrike, Danmark och Norge. De sämst presterande flaggstaterna är Tanzania, Moldavien, Togo, Komorerna och Cooksöarna.
Om du vill vara en del av svenska fartygsvärlden och arbeta ombord kan du
läsa mer här om yrkesutbildningar inom sjöfart. Du som har, eller vill ha, en fritidsbåt och goda kunskaper för att framföra en sådan kan
läsa mer om båtförarintyg och skepparintyg här.