Strejk på tågspåren avvärjd

tåg
Igår, 17 maj, riskerade en omfattande strejk bryta ut på de svenska järnvägsspåren. Ett dygn innan strejkutbrottet avblåstes dock hotet då parterna kom överens om ett nytt kollektivavtal.

Bakgrunden är att det sedan några veckor tillbaka har pågått en konflikt mellan Seko (LO:s service- och kommunikationsfack) och arbetsgivarorganisationen Almega. Oenigheterna gällde bland annat hur stort inflytande eller veto facket ska ha gällande in- och uthyrning av personal vid arbete på järnvägens infrastruktur. Ett strejkvarsel lämnas förra veckan rörande det så kallade "Järnvägsinfrastrukturavtalet": Om strejken brutit ut skulle lokförare, ombordpersonal och - inte minst - resenärer och företag drabbas av driftstörningar och förseningar. Störningar till följd av problem med exempelvis kontaktledningar och spår skulle inte kunna åtgärdats eftersom det är personal knuten till Seko som sköter underhåll av sådan infrastuktur. Utan Sekos personal skulle tågen helt enkelt stå still vid dagliga infrastrukturproblem.

Nu står det alltså klart att man kommit överens och strejkhotet är avblåst. Facket och arbetsgivarna har fått igenom tillräckligt stor del av sina krav och, förutom överenskommelserna om inhyrd personal, har man även enats om 6,5 procents löneökningar de närmaste tre åren.