Självkörande och eldriven maskin kan ersätta dieseldriven traktor

korkort truck-maskin
Institutet för jordbruks- och miljöteknik, energimyndigheten, industridesigners, industriföretag och traktortillverkare har tillsammans tagit fram ett koncept för ett arbetsfordon som ska underlätta, effektivisera och miljöanpassa framtidens arbete inom jordbruk och markskötsel. Målet har främst varit att minska jordbruks, djurgårdars och kommunala verksamheters energianvändning och dra ner på behovet av fossilt drivmedel. Arbetsfordonet ska även vara mer självgående än de som nu finns på marknaden, och därmed kunna frigöra personalkraft till mer avancerade sysslor på en gård.

I samråd med lantbruk, kommuner och en stor marknadsundersökning siktar man på en inte alltför tung maskin som kan ersätta en traktor på 50-100 kW. Modellen som man tagit fram kallas Jumbo. Jumbo är ett litet och kompakt arbetsfordon med fyrhjulsdrift och möjlighet att få flera olika verktyg eller redskap kopplade till sig. Jumbo kan köras både av förare på plats eller på distans från ett kontrollrum, maskinen ska kunna känns av hinder eller rörelser i omgivningen och på så vis kan den vara självgående och undivka att skada eller störa djur, människor och omgivningar.

I förstudien fann man att ren batteridrift faktiskt räcker till de flesta arbetsuppgifter på en djurgård, i fältarbeten och i kommunal park- eller gatu-underhåll. Jumbo kommer kunna sköta enklare sysslor så som exemplvis besprutning och radhackning, gräsklippning och gatsopning. Förhoppningen är en vidareutveckling så att fler, tyngre och mer avancerade uppgifer ska kunna skötas av Jumbo. Målet är att hela gårdens eller verksamhetens behov ska kunna täckas av liknande fordon. Forskarna spår att det skulle minska både energianvändningen och arbetskraftsbehovet avsevärt: Utsläppen från ett elfordon blir bara 7,5 % av en dieseltraktors utsläpp, bränslekostnaderna beräknas minska med hela 95 %! Den självkörande tekniken borde minska personalbehovet och därmed personalkostnaderna, eller öka möjligheterna att frigöra kompetent personal till andra arbetsuppgifter så som exempelvis transportledning eller djurskötsel. Underhåll och maskinreparationer kommer också minska avsevärt då färre lösa delar finns på fordonet. Så även om elfordon är dyrare i inköp än en dieseltraktor borde Jumboliknande maskiner i vara en lönsam investering i längden.

De flesta jordbruksverksamheter har idag få eller inga självkörande fordon och större arbetsmaskiner, så än så länge gäller mestadels att köra traktor eller terrängfordon med mänskliga förare och sedvanliga körkort. Eller ha maskinförare med maskinkort där så behövs.

(Bild från Lighthaus Industrial Design)