Att Volvo ligger i framkant då det gäller den svenska utvecklingen av självkörande, så kallade autonoma, bilar är ingen hemlighet. De står sig även fint i den internationella kampen (eller den gemensamma strävan) kring säkra, välfungerande, snygga och attraktiva autonoma bilmodeller. Forskning och innovation, inte minst inom trafikteknik, får starkt stöd av svenska investerare liksom den svenska regeringen och berörda myndigheter. Pengar, regleringar och juridik verkar inte vara några större problem om man läser nyhetsflöden och rapporter om biltillverkarnas framsteg. Viss oro finns kring säkerhetsaspekter och skydd av personlig intregritet då bilens datorer registrerar allt som sker i omgivningen, men under hösten kommer detta att diskuteras vidare med bland andra datainspektionen.
Just idag, 1 juli 2016, rapporterar Tesla att en av deras betaversionstester med självkörande bil slutat mycket olyckligt: Tidigare i våras omkom en förare som testkörde Teslas autonoma fordon på en motorväg i Florida. En lastbil på vägen missades, personbilen hamnade under släpet och de automatiska bromsarna utlöstes inte. Tesla beklagar naturligtvis det som skett, men förtydligar att föraren borde hållit händerna på ratten då detta var en testkörning och de påpekar att dödsfallet trots allt är det första på 20 miljoner körda mil. I normal, mänskligt styrd trafik, sker dödsolyckor dubbelt så ofta.
Trots att bilarna, tekniken och lagarna ännu inte är helt färdiga finns ett stort intresse i svenska kommuner och miljöer där bilarna kan få köra med rätt förutsättningar runt sig. Därigenom kommer troligen Volvo, inom mindre än ett år, låta vanliga bilförare testa självkörande fordon på särskilda vägavsnitt i Göteborg. Vilka krav som kommer att ställas på just dessa och på framtidens bilförare är dock lite mer höljt i dunkel. Behöver de ens ha körkort?
Många tror och satsar alltså på den moderna tekniken som kommer låta oss bilförare släppa ratten helt och använda bilåkningstiden tilll annat - eller åtminstone kunna få allt bättre stöd av en artificiell intelligens som kör bilen i kluriga situationer. Många bedömer att trafiksäkerheten kommer att öka och olyckorna minska, att körningen blir effektivare och miljövänligare, att bilåkare blir friare och att pengar kommer sparas både för privatpersoner och för samhället i stort.
Utvecklingen av självkörande bilar går som sagt rasande fort och kombineras dessutom allt tydligare med andra trender i bilvärlden, exempelvis miljövänlig drift och delningsekonomi: Tesla testar eldrivna alternativ med stort stöd för föraren, aktörer som Uber och Fiat samarbetar för att i framtiden kunna utveckla något självkörande fordon som kör på beställning. Uber-Fiat-fordonet kommer kunna köra dig från där du är till dit du vill, när du vill. Utan traditionell förare och med hjälp av teknik som minskar olycksrisken och förbättrar stadens trafikrytm. En liknande lösning, elbussen Olli, kör redan på egen hand hos biltillverkaren Local Motors i USA och i samma land testkörs Googlebilar på allmäna vägar.
Vad detta innebär för våra
körkortsutbildningar i framtiden, vilka förarintyg som kommer att behövas och vilka krav som kan ställas på den som sitter i en bil är inte helt klart idag. Det råder dock ingen tvekan om att definitioner av vem eller vad som kan köra en bil måste uppgraderas och justeras. Läs mer om detta i
vår aktuella artikel om utvecklingen av självkörande bilar i Sverige och världen.