Kraven på framtidens flygskolor har debatterats kraftigt sedan EASA, European Aviation Safety Agency, beslutade att alla som ordnar flygutbildningar efter 8 april 2018 måste vara Approved Training Organisations, ATO. Arbetet att
omvandla en flygskola till ATO handlar om mycket adminstrativt arbete och enorm insats från de ideella krafter som ofta driver utbildningarna. Oron för att det skulle vara ett övermäktigt jobb för mindre flygskolor har varit mycket stor, vissa har till och med talat om att det kan komma att bli flygklubbarna och allmänflygets död. Intresseorganisationer och lobbyister har därför arbetat hårt, tillsammans med EASA, för att ta fram mer rimliga alternativ för flygklubbar som främst riktar sig till privatflygare på
pilotutbildning med enklare flygcertifikat så som LAP, PPL, sjöflyg eller enklare instrumentbehörigheter.
Nu finns glädjande nog ett förslag om att utbildare till dessa behörigheter inte ska behöva gå igenom hela processen för att bli ATO. Istället ska man kunna bli en ny typ av flygskola - en DTO, Declared Training Organisation.
ATO kräver omfattande specifikationer, manualer och ansökningsdokument som ska godkännas av Transportstyrelsen. DTO handlar istället om att den utbildningansvarige deklarerar utvald information om sin verksamhet till Transportstyrelsen. Detta förenklar avsevärt och kan förhoppningsvis bli ett lyft för allmänflyget och fritidsflygarnas utbildningsmöjligheter - istället för att bromsa detsamma.
Rgelverket för DTO utarbetas och formuleras i detta nu, mallar ska produceras för ytterligare förenkling och slutliga beslut ska tas i EU-kommissionen under april nästa år. Implementeringen väntas ske under hela 2017 och för flygskolor som inte har alltför komplicerade framtidsplaner kan detta räcka gott. De komplicerade förfarandena för att godkännas som ATO kan förhoppningsvis undvikas för många av de skolor som idag är Registrerade flygskolor (RT).