De senaste 1,5 åren har 260 privata flygcertifikat för flygplan, helikopter och lätta flyg utfärdats till piloter som genomfört sin pilotutbildning och klarat sina flygprov på någon svensk registrerad flygskola.
Under samma tid har diskussionernas vågor gått höga kring hur dessa små flygskolor, som drivs av en förening eller enskild person ska kunna klara
den föreslagna övergången från registrerad flygskola (RF) till EU-godkänd Training Organisation (ATO) och behålla sina möjligheter att bedriva
godkända flygutbildningar.
Nu verkar det dock som om de flygskolor och klubbar som endast utbildar i privata flygcertikfikat inte kommer behöva bli ATOs. Istället kommer de kunna bli så kallade DTOs.
När Transportstyrelsen, i början av december, samlade utbildningsansvariga på landets registrerade flygskolor stod föreslagna regler och rutiner för DTOs högt på agendan. Sektionen för flygutbildning berättade då vad som föreslås gälla: De som ska besluta om EU:s gemensamma ramverk för flygutbildingar har lyssnat på inkomna åsikter och förslag inför det förändringsarbetet som startar under kommande år.
Just nu föreslås att en DTO, Declared Training Organisation, kommer att vara en pilotutbildningsorganisation som äger rätt att utbilda för privata flygcertifikat, PPL. De kommer även kunna godkännas för utbildning i certifikaten LAPL, SPL och BDL. Det vill säga för lätta flygfarkoster, segelflyg och ballongflyg samt tillhörande icke-kommersiella certifikat. Kraven på skolan kommer vara lägre än de krav som ställs på en ATO, men fortfarande värnas naturligtivs rutiner för säkerhet och kompetens. Målet med de förslagna reglerna är att arbetet ska underlättas för skolor med mindre och helt icke-kommersiell verksamhet, så att det inte blir svårare (eller till och med omöjligt) för dem att bedriva
godkänd pilotutbildning i framtiden.