Den svenska järnvägens gamla signalsystem, ATC, börjar bli slitet och svårt att reparera. Många signalanläggningar är över 50 år gamla och i exempelvis Luleå är ställställverket använts i snart 70 år! Dessutom försvårar det tågtrafik över landsgränser eftersom olika länder har olika system. Idag byts lok och
lokförare vid gränserna, men målet är att kunna köra samma tåg på samma system i framtiden.
European Railway Traffic Management System, ERTMS, som bygger på en gemensam EU-standard kommer underlätta och förmodligen öka resandet mellan länderna med tåg. Systemet kommer dessutom vara supermodernt och kunna uppgraderas utan alltför stora kostnader - när det väl är på plats. Så nu pågår ett arbete att byta ut det svenska föråldrade signalsystemet mot det moderna europeiska.
Det gamla ATC-systemet fungerar via optiska signaler där rött ljus innebär stopp för föraren, och vid grönt är det bara att köra vidare eftersom signalerna då kollat att spår och växlar är fria. Om farten blir högre än vad sträckan tillåter bromsas tåget och lokföraren kan inte alltid reglera farten i det nuvarande systemet. Tilliten till de äldre signalerna blir stor. Det nya signalsystemet är helt datoriserat och bygger på trådlös kommunikation. Föraren får körbesked och annan information i realtid på en skärm. Där kan föraren planera sin körning bättre och inte bara se vad som händer vid nästa korsning eller krök - utan även vid nästa och nästa. Driften av järnvägen kan bli mer flexibel, säkerheten blir hög och underhållskostnaderna minskas avsevärt.
11 000 kilometer järnväg ska stegivs utrustas med ERTMS. redan nu har några sträckor fått testa tekniken och där har tågens punktlighet ökat amkarnat, lokförarna år nöjda och tekniekn krånglar inte alltför mycket. hela järnvägsnätet beräknas fått ERTMS-läsningar år 2035 så det är en del arbete kvar. Våra grannländer kommer att ha övergått till det nya sytemet före oss så under en övergångsperiod måste våra tåg som passerar gränsövergångrana ha det nya systemet ombord innan hela resterande tågarsenalen är uppdaterad.
(Info och bild från Trafikverkets hemsida)