Idag publicerades ett rykande färskt avsnitt av Järnvägspodden, Trafikverkets podcast för
lokförare, tågbolag och alla med intresse i järmvägsbranschen. I avsnittet pratas det om regeringens infrastrukturproposition där det är tydligt att nya investeringar och omfattande underhåll av järnvägsnätet måste prioriteras. Propositionen säger även att höghastighetsbanan ska byggas, men måste anpassas efter den takt som ekonomin tillåter.
Större delen av handlar om järnvägsnätsbeskrivningen för 2018, alltså den presentation som Trafikverket gör för att berätta om framtidsplanerna för järnvägen. Under 2018, liksom 2017, ligger stort fokus på underhåll av den befintliga anläggningen. På allt fler och längre sträckor måste hastigheterna sättas ner för att järnvägen är i för dåligt skick, bland annat kommer vissa delar av Södra stambanan att drabbas då man inte hinner renovera all räls under 2017. Andra sträckor på samma stambana får istället högre hastighetsgränser eftersom renoveringar kommer att bli klara kommande år.
I stockholmsområdet kommer stora renoveringar att göras mellan Stockholm Central och Stockholms Södra station. Där stängs tågtrafiken helt av under sommarmånaderna 2018-2020 medan bland annat tunnlar och broar åtgärdas. På somrarna är inte spåren lika hårt belastade och en avstängning just då minskar påverkan för pendlare. Inga fjärr- och regionaltåg kommer kunna rulla där, men pendeltågen på den nya Citybanan kommer transportera resenärer i Södra Stockholm.
I järnvägsnätsbesrkivningen för 2018 flaggar man även för att det finns ytterligare några sträckor där det föreligger viss risk att man kan behvöa sänka hastigheten eller minska tunga tågtranporter. Det är dock bara risker än så länge och alla tågoperatörer som planerar sin trafik utifrån Trafikverkets information kan utgå från att riskerna inte är alltför stora.