Tågvärdar och andra anställda ombord på våra tåg har ofta en stressig vardag då biljetter ska köpas, hanteras och kontrolleras på tåget. Alla resenärer som inte har biljetter ska skaffa sådana elektroniskt och betala direkt online, dessutom till ett högre pris än om biljetten lösts i förväg. Biljettköp ombord kräver uppkoppling och god teknisk utrustning hos säljaren, dvs hos ombordpersonalen. Detta fungerar inte alltid och de nuvarande maskinerna kan inte ta alla kontokort.
Även för de resenärer som redan skaffat elektroniska biljetter i förväg kan det vara klurigt att få sin biljett godkänd av en konduktör; läsare kan sluta fungera, skärmar slocknar, biljetter kan inte läsas av och tekniken upplevs ofta bli ett hinder.
I Norge används nu ett nytt system, en ny typ av terminaler med ny mjukvara, för att hantera biljetter som köpts eller ska köpas online och ombord. 1 300 mobila ”handterminaler” hanteras nu av konduktörer och kontrollanter på de norska tågen. Terminalerna är bättre på att hantera flera kreditkort, riskerna för kortbedrägeri har minskats med den modernaste tekniken och betalningssäkerheten har blivit bättre för alla.
Tanken är naturligtvis att tågpersonalens arbete ska underlättas och att servicen till resenärerna ska bli ännu bättre. Tågbolaget NSB berättar: ”När kunden betalar biljetten dras beloppet omedelbart från kundens konto. Längs sträckor med dålig täckning finns det ett backup-system som lagrar information och när systemet går online överförs betalningstransaktionerna. De nya mobila terminalerna kan också läsa QR-koder och det går snabbt att läsa av hemmautskrivna pdf-biljetter samt skanna av resekort och mobila biljetter från appar” – allt i samma enhet.
Personalens första utlånade verkar positivt; maskinerna är lättanvända och biljetthanteringen har underlättats. Det ger naturligtvis ökad trivsel, trygghet och ro för både resenärer och konduktörer.
Mer nyfiken på jobb ombord på tåg eller funderar du på att gå en tågvärdsutbildning?
Läs i så fall mer via denna länk till vår sida om utbildningar för tågvärdar, konduktörer och tågmästare.
Foto:NSB