I somras testades plattformen Heetch i Stockholm. Den är tänkt att erbjuda en samåkningslösning i enlighet med delningsekonomins principer: Den som har behov av något och den som äger lösningen till detta kan hjälpas åt. Och sedan dela på kostnaderna. Genom Heetchs mobilapp knyts personer som vill åka bil ihop med personer som har både bil och
B-körkort. På så vis kommer resenärer dit de vill och förare får möjlighet att dela kostnaderna för sin bil med dem som åker i den. Resenären måste inte betala, men rekommenderas ett ge en donation till föraren.
Sommarens tester gav positiv respons och nu lanseras Heetch, på nätter och helger, i Stockholms innerstad.
Heetch säger i sitt pressmeddelande att de inte vill konkurrera med taxiverksamhet, istället är de ”ett komplement till kollektivtrafiken”. De tycker heller inte att föraruppdragen kan liknas vid professionellt arbete då man som förare inte får dra in mer än 40 000 kronor per år på detta. Summan ska spegla kostnader för bil, underhåll och försäkring – inte ge sidoinkomster.
Heetch säger sig även välkomna politiska förslag både om modernare syn på taxiverksamhet och på regelverk för fungerande delningsekonomi.
Transportstyrelsen, den myndighet som sköter tillstånd till taxiverksamhet, ser Heetchs körningar som olaglig taxitrafik. Transportstyrelsen är tydlig med att ”den som yrkesmässigt kör allmänheten mot betalning – med personbil eller lätt lastbil – ska ha taxitrafiktillstånd och taxiförarlegitimation”. Dessa regler tycker man att Heetch bryter mot. Skatteverket, å sin sida, kan ha synpunkter på huruvida förare bör skatta för inkomsterna/donationerna. Tidigare har rättsliga prövningar skett av den liknande samåkningstjänsten Uber POP. Där dömdes flera förare till dagsböter och företaget valde till slut att lägga ner denna verksamhet i Sverige.
Läs mer om Uber, olaga taxitrafik och samåkningsappar i denna artikel.
Bild från Techcrunch.com