Nya pendeltåg på gång

tåg
Igår visade SL upp sin nya pendelstågsmodell, Concordia Nordica X60B, på Stockholms central. Det nya pendeltåget är en förbättrad och uppgraderad version av X60A-tågen som trafikerar pendeltågslinjerna i Stockholm idag. 46 tåg är beställda och tillverkas i Tyskland av företaget Alstom.

De nya tågen testas i trafik redan nu, men det officiella trafikstarten sker vid Citybanans öppnade i juli nästa år. Då kommer de flesta av de beställda tågen att rulla i SL:s ordinarie trafik och de gamla X10-tågen från 1980-talet försvinner från spåren. Systermodellen, X60A, fortsätter rulla parallellt.

Som passagerare kan du alltså redan nu få åka med tågen i undantagsfall, för de flesta resenärer blir dock första resan med de nya tågen sommaren 2017.

I jämförelse med de tio år äldre X60A-tågen har X60B-modellen hundratals tekniska nyheter som delvis kommer synas för resenärerna: Tåget har lite färre sittplatser men nya stolsmodeller klädda i nytt material. För att underlätta städningen är stolarna enkla att montera bort och för att öka tryggheten ombord finns tydligt monterade videokameror. I varje vagn finns 16 eluttag för exempelvis mobiltelefonladdning, vilket troligen kommer uppskattas av många resenärer. Även tillgängligheten har förbättrats; Vestibulerna är rymligare, det finns rörliga fotsteg för att lättare komma i och ur tåget, dörrsystemet och dörrknapparna är uppgraderade med ljus och ljudsignaler. Det finns flera platser som är tillgänglighetsanpassade och särskilda rullstolsplatser med nödtalarenhet.

De som arbetar som tågförare i pendeltågstrafiken kommer märka av flera förbättringar i förarmiljön, inte minst på grund av moderna krav från arbetsmiljölagar och myndigheter. Enligt Anders Flintzberg, som körde det nya tåget på gårdagens visning, är de mjuka och smidiga att köra.

Att vara pendeltågsförare innebär stort ansvar för säkerhet på spår, kring och ombord på tåget – naturligtvis oavsett vilket tåg man kör. Föraren har ständig kontakt med trafikledningen och möter hela tiden resenärer och SL:s kunder. God serviekänsla och god förarskiklighet är alltså viktigt, den som kör tåget ansvarar för resan, inklusive på- och avstigning, upplevs mjuk, smidig och säker. I pendeltågstrafiken görs fler inbromsningar och starter från perronger än i exempelvis regionaltrafik eller på stambanorna så körsätt och yrkesvardag skiljer sig delvis från andra tågförares. För att köra pendeltåg behövs en tågutbildning som du kan läsa mer om här: http://fordonskurser.se/tag/lokforarutbildning

Foto: Kasper Dudzik / SL