Nya mattor kan minska spårspringet och göra lokförares vardag bättre

tåg
Att obehöriga människor vistas på järnvägsspår och bangårdar är ett stort problem. Det är farligt och strängligen förbjudet. Ändå tar sig privatpersoner alltför ofta in på spåren, tågtrafiken måste stoppas om någon observeras på spårområdet och förseningar uppstår. Förra året orsakade "spårspringet" motsvarande hundra dagars förseningar i Sverige!

Oberhöriga på spåret är även ett orosmoment och en stor olycksrisk som påverkar vardagen för alla lokförare och banarbetare.

För att minska spårspring finns en hel del åtgärder insatta: stängsel längs järnvägen, kameraövervakning på hårt drabbade platser och belysning som tänds vid rörelse på spåret. Dessutom testas just nu en särskild produkt som kan läggas vid spåren och motverka att någon vistas där. Produkten är en slags mattor som kallas "anti-trespassing-panels". Dessa är ytterst svåra och obekväma att gå på vilket gör att personer undviker underlaget. Mattorna kan placeras över hela spårområdet eller läggas i linjer längs exempelvis korsningar där stängsel inte kan placeras.

I England och Belgien har dessa lösningar fungerat mycket bra och i samverkan med fler förbudsskyltar och tydligare kameraövervakning har spårspringet där minskat med 98%! Nu testas produkterna vid en handfull utsatta platser även i Sverige. Bland annat vid två bangårdar och vid två stationer där många resenärer väljer att gena över spåren. Hittills verkar det som om dessa försök fungerar mycket bra i det avseendet att färre personer tar sig ner på spåren. Hur materialet fungerar i vinterklimat eller vid underhållsarbete återstår att se. Än så länge är man alltså försiktigt positiv till att använda de obekväma mattorna på fler håll i landet. För tågbolag och resenärer skulle både säkerhet och punktlighet öka markant, för lokförare skulle arbetsmiljön bli tryggare och mindre utsatt.

Den gångna veckan visade Trafikverket upp de aktuella mattpanelerna vid Älvsjö station. Verkets chef för operativ ledning berättade om förseningar och stora samhällskostnader som orsakas av språspring, samt visade hur man arbetar för att minska problemen. Aktiva lokförare var på plats och talade om hur obehöriga på spårområdet påverkar arbetsmiljön och tryggheten för den som kör tåg på de drabbade spåren. Syftet var förstås att upplysa om farorna med obehöriga på spåren, men även att visa vad som kan göras för att minska problemen. Tester och satsningar fortsätter ...