För ett drygt år sedan presenterades regeringens första maritima strategi. Att ha en formulerad och nedtecknad strategi var ett viktigt steg mot en samlad och tydlig havspolitik i Sverige. Den omfattar alla maritima näringar och syftet är att, genom en uttalad strategi, få ett gemensam plattform att tygå ifrån då man vill tillvarata de maritima näringarnas potential att bidra till regeringens mål både bättre miljö och minskad arbetslöshet.
Nu, ett år senare, har representanter vid Sjöfartsforum (intresseförening för de maritima näringarna i Sverige) återkommit till infrastrukturminsitern och lämnat sin input. Förra veckan lämnades en åtgärdsplan, en samling åtgärdsförslag från näringslivet, som bedöms viktiga för att både utveckla och uppnå strategins mål.
Infrastrukturminsitern tog nöjt emot åtgärdsförslagen och påminde om att det är just så denna strategi är tänkt att fungera: Det är inte en slutprodukt med tidsbestämda åtgärder, det är en plattform för fortsatt arbete och inspel. Kommentarer och en levande dialog mellan olika aktörer inom den marina branschen välkomnas för att göra strategin blir verklighet. Fler dialogforum och mötesplatser för företag, myndigheter och andra aktörer behövs också.
Förslagen som framkom i den nyss inlämnade åtgärdsplanen rör bland annat ökad konkurrenskraft för både gods- och persontrafik till sjöfarten, stora satsningar på forskning, hållbara miljösatsningar, minskad regelbörda och tydligare infrastruktursatsningar. Det är även centralt att hålla dialogen igång med arbetsmarknadens parter så att yrkeslivet och arbetsmiljön inom sjöfarten blir attraktivt.
Det uttalade målet är att de maritima näringarna ska vara konkurrenskraftiga, innovativa och hållbara. Alla berörda av strategin och åtgördsförslagen är överens om att dessa näringar kan och behöver kan bidra till ökad sysselsättning, minskad miljöbelastning och en attraktiv livsmiljö. För att förverkliga detta behövs naturligtvis även bra och attraktiva yrkesinriktade
sjö- och båtförarutbildningar. För dig som vill
bli sjökapten, sjöman eller ha en annan roll ombord finns massor att välja på i en bransch som alltmer satsar på att vara hållbar och modern.