Fyrhjulingen är ett relativt nytt fordon som alltfler skaffar och använder på sin egna marker eller ute på både väg och i terräng. I och med den ökade utbredningen av fyrhjulingar har även antalet olyckor ökat markant. För att veta mer om attityder och kunskaper om unga förare på fyrhjuling har VTI och SLU genomfört en undersökning där de intervjuat föräldrar till barn som tillåts köra fyrhjuling. Målet är att samla en bild av nuvarande användning och risktänkande för att kunna minska framtida olyckor.
Attitydundersökningen visar att föräldrarna tycker det är ytterst viktigt att den som ansvarar för barnet är kompetent och sätter gränser för körningen. De flesta menar att de själva gör detta och att problemen finns hos andra. Fyrhjulingarna används, i de aktuella familjerna, till många olika saker: Man flyttar sig, sina saker och andra med fordonet, en del utför arbete med fyrhjulingen och en del använder den främst till lek och nöjeskörning. Många vuxna varnar för att man måste hålla isär lek och arbete, de uppfattar att det är i lekarna som olyckor oftast händer.
Att olyckor sker och kan bli allvarliga vet de flesta vuxna. Man upplever dock att kontrollen är större och olyckorna färre då körningen sker på egen mark, men statistik visar tvärtom att många olyckor även sker där. Vidare påpekar man att nya/unga förare behöver lära sig hantera fyrhjulingen stegvis, lärandet är en process som måste få ta tid. De flesta föräldrar har lärt sig köra på egen hand och tycker det är bra att låta barnen börja tidigt. Det ger intresse och erfarenhet som de bedömer gör körningen bättre. Flera föräldrar berättar stolt hur mycket små barn kan köra stora maskiner. Att okunskapen, trots allt, är ganska hög visar sig tydligt. Det är även svårt för föräldrar (och andra vuxna) att hålla koll på alla typer av olika fordon med olika regler för registrering och användning.
I Transportstyrelsens regelverk kan fyrhjulingar räknas som flera olika fordonslag - beroende på vad de är registrerade som. En fyrhjuling kan registreras som terränghjuling, motorcykel, moped, traktor eller motorredskap. För alla dessa, utom motorredskap, gäller hjälmtvång och krav på
förarbevis eller
körkort. I allmänhet får man inte använda fyrhjulingar fritt på barmark i terräng, även om fordonen oftast är konstruerade för att klara sådan körning. Undantag där terrängkörning tillåts är i samband med viss yrkesutövning eller jakt. En fyrhjuling som används på väg eller terräng ska vara registrerad och det krävs faktiskt, som sagt, någon form av förarbehörighet.
Oregistrerade fyrhjulingar får endast användas inom inhägnat område. Små fyrhjulingar avsedda för barn är undantagna från ovanstående om de kan anses vara lekfordon. Sådana får dock inte gå i mer än 6 km/tim och något annat än eldriven motor är inte tillåtet. Exempelvis brukar barnsnöskoter, barnfyrhjuling och knattecross uppfattas som lekfordon men det är de INTE. Därmed faller alla dessa fordon under samma regler som "vuxenfordon". En vuxen som låter barn köra kan dömas till böter för tillåtande av olovlig körning, och barnets framtida möjligheter att få körkortstillstånd kan påverkas. Om barnet fyllt 15 år kan det dessutom dömas till dagsböter för olovlig körning.
Oklarheterna och okunskapen kring barn och fyrhjulingar är många. VTI coh LSU har tagit fram en rad förslag och rekommendation utifrån sin undersökning. Resultaten redovisas idag på NTF:s trafiksäkerhetskonferens med temat "Barn, liv och trafik". Förhoppningsvis kan några frågetecken rätas ut, information spridas och fler olyckor undvikas i framtiden.