Från och med 10 september i år har yrkeskompetensbevis (YKB) krävts för godstransporter inom EU och EES. Kravet gäller att alla lastbilsförare i yrkestrafik ska ha gått en
YKB-utbildning, antingen som en del av sin grundutbildning eller som en fortbildningskurs i efterhand. Fortbildningen ska repeteras vart femte år för att yrkeskompetensbeviset ska fortsätta vara giltigt.
Kurser som är påbörjade och avslutade, samt betalning av bevisen, administreras av Transportstyrelsen. Det är alltså de som utfärdar intygen och inga undantag kan göras från dessa EU-gemensamma regler. Den som inte hade YKB klart till 10 september får inte arbeta med att köra lastbil - förrän alla kurser och intyg är klara. Att ha ett
C-körkort för lastbil räcker inte. Detta har under lång tid kommunicaerats till branschen, åkerier och förare.
I början av hösten såg det mörkt ut, men vid senaste summeringen visar det sig att de allra flesta yrkesaktiva förarna numera faktiskt har gått de fortbildningar och skaffat de intyg som efterfrågas.
För någon dag sedan meddelade Transportstyrelsen att 98 346 var personer klara med sin fortbildning och 95 718 av dem har betalat för och fått sitt kompetensbevis utfärdat. Totalt räknar branschen med att det finns 100 000 lastbilsförare i landet som behövt fortbildas, så merparten av dem som är berörda verkar nu ha det som krävs!
Transportstyrelsen säger sig ha haft ett bra samarbete med transportbranschen och nått ut bra till alla lastbilsförare som berörs. De flesta verkar ha koll på läget och de är även införstådda med ansvarsfördelningen kring YKB: Både arbetsgivare och förare har ett ansvar för att reglerna följs. Både förare som inte har med sitt YKB på färd, och arbetsgivare som anlitar icke-behörig personal är ansvariga och kan dömas till böter om kraven inte uppfylls.