Den globala ekonomin växer lavinartat och efterfrågar snabbare, billigare, säkrare och mer miljövänliga transportsätt. De gamla sätten att förlytta människor och varor - tåg, bil, flyg eller båt - fyller inte alla dagens behov och transportmedlen har inte utvecklats nämnvärt under de senaste hundra åren. Detta menar forskare och investerare kring det som kan bli framtidens transportmedel -
Hyperloop.
Hyperloop flyttar oss eller våra saker på begäran, extremt snabbt och påstått säkert, i en flera mil lång tub. I tuben är luftmotståndet nästan obefintligt, farkosten därinne svävar fritt och förflyttas med eldriven motor i flygplansfart. Men det är inte ett flygplan eftersom det inte flyger. Det är inte ett tåg även om farkosten troligen är inredd som hypermoderna persontåg och godståg. Det är heller inte en vattenfarkost och inget som går på väg. Tuben ligger troligen under, över eller på vatten och mark. Förutom att spara mijlö och effektivitet kommer Hyperloopresenärer att vinna det som de allra mest vill ha: Tid.
Idéen kring Hyperlopp lanserades av megaentreprenören Elon Musk år 2013. Sedan dess har forskare, universitet, grupper och företag arbetat med att göra verklighet av idéerna. Ett av bolagen som nu är med i toppkampen om att först kunna förverkliga drömmen är Hyperloop One. På sätt och vis liknar den här snabba utvecklingen kalla krigets rymdkapplöpning, men i kapplöpningen om detta färdmedel har idéerna, testmiljöerna och utvecklingssamarbetet hela tiden genomsyrats av större öppenhet och samarbete. Det finns en tydlig tanke om att ju fler som tänker desto större är chansen att någon tänker nytt och tänker rätt. Fler hjärnor är klokare än en. Fler perspektiv ger nya perspektiv.
I denna kreativa anda bjuder nu Hyperloop One in till en innovativ tävling; The Global Challenge.
Tanken med tävlingen är att grupper, bolag och partners runt om i världen kan identifiera behov och möjligheter för hyperloops i nya områden och i nya samanhang, på nya platser i sina respektive länder. Även om Hyperloop One har strålande framtidsplaner och ser fantastiska möjligheter är de medvetna om att vissa svar och öppningar kan finnas utanför deras egen värld - och dessa vill de fånga in i sin tävling. Förhoppningen är att tävlingsbidragen kan visa sätt och platser för Hyperlopp ones verksamhet som inte bolaget själva sett.
Registreringen till tävlingen stänger om tio dagar (28 oktober 2016) och hittills har över 1000 anmälningar kommit in! Det är regioner, regeringar, universitet, privata företag och olika intressegrupper i nästan hundra länder som anmält sig. Tolv av dem kommer att gå till final i början av nästa år. Under sensommaren 2017 koras vinnaren.
Även anmälan känns kreativ och nytänkande; det finns en excelmall att fylla i men om din grupp vill presentera era tankar på andra sätt går det också bra, om ni efter anmälan hittar andra medtävlande att samarbeta med går det alldeles utmärkt, vill du hitta nya partners är inget omöjligt.