Kan taxi effektivisera kollektivtrafiken?

korkort
På flera håll diskuteras hur busstrafik och annan kollektivtrafik ska kunna effektiviseras och bli mer resurssmart. Främst i glesbygden är det ett stort problem att flera busslinjer och vissa avgångar går relativt tomma med få resenärer på lokaltrafikens bussar. Det är naturligtvis inte effektivt för någon, men att inte erbjuda kollektivtrafik i glesbygden vore förödande. Andra lösningar måste hittas.

I Stockholms län pågår just nu samtal om hur huruvida taxiresor skulle kunna vara ett alternativ till lokalbussarna på exempelvis Ekerö och Värmdö. Taxiföretag i området erbjuder sig att köra så kallad anropstrafik och menar att det skulle kunna halvera (!) kostnaderna på vissa linjer och samtidigt göra resorna både bekvämare och mer passande för resenärerna.

Anropsstyrd trafik är taxiresor som beställs i förväg från vissa bestämda platser till andra bestämda platser, exempelvis som i färdtjänst och skolskjutsar där taxibolag sköter persontransporter. I de aktuella förslagen skulle det vara småbussar eller bilar som tar upp resenärer just när de vill resa och kör just dit de vill – istället för att tomma större bussar kör enligt tabell oavsett om det finns resenärer eller inte. Svenska taxiförbundet är övertygade om att detta kan vara ekonomiskt klokt, men inte främst för att göda taxibranschen utan mer för att hålla ner skattekostnader och förbättra resemöjligheterna för alla som bor längs glesbygdslinjerna.

Anropsstyrd trafik finns redan som kollektivtrafiksalternativ i Västernorrland och Kalmar län. I Stockholms län avvaktar den politiska landstingsmajoriteten med eventuellt beslut till efter sommaren. Om detta blir verklighet kan naturligtvis arbetsmarknaden för både bussförare och taxiförare förändras i stockholmsområdet – några kan förlora jobbet och andra kan få nya möjligheter. På fordonskurser.se kan du läsa mer om laglig taxiverksamhet och godkänd taxiförarlegitimation, liksom få veta vad som krävs för att bli bussförare.