I Sverige och Finland är skogsnäringen en viktig och intressant bransch där utvecklingen av nya metoder och maskiner ligger i framkant. I vårt moderna kortvirkessystem (CTL, cut to length) kapas virket på avverkningsplatsen och transporteras sedan genom skogen till bättre körbara platser. Detta system och dessa metoder har moderniserat och underlättat skogsarbetet avsevärt i Norden, men spridningen av metoderna eller tekniken går långsamt i andra länder. Användandet av terrängfordon eller skogsmaskiner för virkestransport i väglös terräng är avsevärt mindre utanför vår del av världen. Marknaden för skogsmaskiner i de nordiska länderna omsätter nästan 3,3 miljarder kronor per år medan världsmarknaden för så kallade CTL-maskiner uppskattas till 10 miljarder årligen. Därmed har vi en stor andel av den totala marknaden och mycket av ansvaret för utveckling eller förnyelse hamnar då också hos oss.
I jämförelse med marknader för andra maskiner är skogsmaskinsmarknaden ytterst liten och de internationella aktörerna har inte så stort intresse av att slå sig in eller behålla en plats. Engagemanget är ganska litet internationellt, men mycket viktigt för svensk och nordisk skogsindustri. Detta kan, enligt Svenska Skogsbranschens Forskningsinstitut (Skogsforsk), medföra att teknisk utveckling och god konkurrens på ”skogsmaskinsmarknaden” uteblir ifall inte de inhemska maskintillverkarna får hjälp med stöd, uppmuntran och lönsamhet. Detta hotar inte bara den positiva utvecklingen och moderniseringen, även ett par tusen arbetstillfällen kan försvinna enligt Skogsforsks utredare. Maskintillverkarna måste få incitament för att fortsätta att vara starka och tjäna pengar, annars blir det svårt att utvecklas och förse det nordiska skogsbruket med den bästa tekniken.
De som sedan arbetar med dessa
terrängfordon,
motordrivna maskiner och lastare samt/eller
motorsågar behöver även kunna handskas med den senaste tekniken på ett säkert och effektivt sätt. Det görs naturligtvis genom adekvata utbildningar och genom att skaffa erforderliga förarbevis eller maskinkort. Mer om dessa kan du få veta genom att klicka på respektive fordon eller maskin på raderna ovan.
(Bilden föreställer en skotare, dvs en lastare som kan köra fullastad med bra markgrepp, i svår terräng och med minimerat marktryck för att undvika markskador. Bilden är ett eget arbete av Markus Hagenlocher / CC BY-SA 3.0)