Nu är planeringen och finansieringen klar: Nästa år startar bygget av världens största fartygstunnel. Tunneln kommer att byggas strax söder om Ålesund i Norge, rakt genom halvön Stadlandet. Meningen är att persontransporter, godstranposrter och fritidsskepp ska kunna färdas säkrare på vattnet. Runt halvön är vädret och havet ofta hårt och olycksdrabbat, men via tunnneln får fatygen en tryggare och mer skyddad passage mellan fjordarna. Att undkomma Atlantstormarnas påverkan på sjöfarten är viktigare än att vinna tid, det blir trots allt inte mycket restid som sparas när man väljer att fara genom tunneln. Just den här biten av Norges kust är blåsig och ovänlig vilket gör att många, exempelvis fritidsbåtar och högfartsbåtar, undviker sträckan.
Tunneln där
båtförare, skeppare och
sjökaptener framöver kommer att styra sina båtar blir 1,7 km lång, 23 meter bred och 33 meter hög! Det är en enorm tunnel där även Hurtigruttens största fartyg, MS Midnatsol, ska kunna passera utan problem.
Enligt planerna ska tunneln stå klar för trafik efter fyra års byggnationer. Prislappen kommer landa på 1,8 miljarder kronor och förhoppningen är att både yrkestrafik och frititidsbåtarkommer att guppa genom tunneln istället för genom stormar och vågor runt den aktuella kusten.