Sedan ett par år tillbaka pågår ett gediget arbete för att anpassa all svensk flygutbildning efter EU-gemensamma regler från
EASA, European Aviation Safety Agency. De europeiska regelverken för flygutbildare säger att alla flygskolor måste uppfylla hårdare krav och omvandlas till så kallade
Approved Training Associations (ATOs) innan april 2018. I Sveige idag finns ett tjugotal godkända ATOs för pilotutbildning för flyg och helikopter, medan ett femtiotal registrerade flygskolor ännu inte är omvandlade.
Förordningarna har hittills sagt att samtliga flygskolor måste ansöka och beviljas omvandlig till
ATO senast 2018-04-18. I annat fall förlorar de möjligheterna att bedriva godkänd flyg- och pilotutbildning. Processen för ansökan – både att söka och att godkännas - är relativt komplicerad och ställer höga krav på flygskolans krafter. Det som ska förändras är främst de adminstrativa rutinerna, ledningssystemen och manualerna hos skolorna. Utbildningarna i sig är oftast inget problem.
Som vi här på
fordonskurser.se tidigare uppmärksammat i vår artikel om ATO kan detta bli kostsamt och tidskrävande för de små lokala flygskolorna eller flygklubbarna som nu bedriver grundläggande pilotutbildningar. Många inom branschen, inte bara i Sverige, har höjt oroade och missnöjda röster. Att bara ha en version av utbildningsanordnare och att alla aktörer kan passa i samma mall uppfattas som orimligt.
För en tid sedan kom det därför ett nytt förslag från EASA. Detta ligger nu ute på remiss. Förslaget innebär i korthet en möjlighet till utbildning utanför ATO. Enligt förslaget ska en flygskola/flygklubb som inte alls sysslar med yrkesutbildningar eller kommersiella pilotutbildningar få möjligheten att fortsätta med sin verksamhet utan att vara ATO. De kan istället vara så kallad
BTO – Basic training Organisation. Detta blir i så fall ett nytt etablerat begrepp som kommer att introduceras inom EU under våren.
Att godkännas som BTO kommer bli enklare; det krävs inte samma omfattande ansökningsförande och kraven sänks i jämförelse med dem för ATO, även om säkerhet och flygkompetens inte kommer att tummas på. Hos en
godkänd BTO kommer man som privatperson alltså kunna ta icke-kommersiella flygcertifikat för privatflyg (PPL), lätta luftfarttyg (LAPL), segelflygplan (SPL), och ballongflyg (BPL), samt tillhörande intyg och certifikat. Detta låter som goda nyheter både för den som vill ta ett privatflygarcertifikat och för alla de flygskolor och flygklubbar som får en lättare ansökningsprocess och anpassning till EU.