Statistik från Skolverket visar att allt färre söker till fordonstekniska gymnasieprogram; de senaste tre åren har antalet sökande till dessa utbildningar minskat med 10%. Samtidigt är marknadens behov av fordonstekniker och fordonskunniga enormt; de närmaste tre åren kommer branschen behöva nyanställa närmare 5 500 personer som mekaniker, tekniker, lackerare och reparatörer.
Att anställningsbehovet ökar samtidigt som antalet anställningsbara oroar Motorbranschens yrkesnämnder som uppmärksammar problemen i en rykande färsk ”temperaturmätare” för fordonsbranschen.
Kompetensbristen kommer med största sannolik påverka alla bilägare som vill lämna in sin bil på verkstad, få hjälp med service eller laga något tekniskt på sitt fordon. Väntetiderna kommer öka avsevärt och branschen misstänker även att priserna kan stiga då konkurrensen om behöriga fordonsmekaniker eller tekniker stiger. Efterfrågan pressar upp både kötider och priser.
Förutom bristen på personal visar undersökningen även att många nyutbildade kan ha en annan kompetens än vad som efterfrågas allra mest. Dagens fordon och fordonsyrken övergår alltmer från att kräva kunskaper om mekanik till att kräva kunskaper och färdigheter kring elsystem och intrument. Servicetänkande är också viktigt och alla som arbetar på verkstäder behöver ha förutsättningar för god kundkontakt. Samarbetet mellan gymnasieutbildarna och arbetsmarknaden är viktig så att rätt personer utbildas i rätt kompetenser.
Det behövs både fler och rätt fordonskunniga personer till arbetsmarnkadens förfogande de närmaste åren.
Det är ofta gymnasieskolorna som, i samarbete med yrkeslivet, säkerställer att gymnasieleverna blir anställningsbara. Skolverkets riktlinjer ger inte fullt utrymme för att skaffa yrkesbehörighet för maskiner och fordon på skoltid, varken som yrkesförare eller som mekaniker och tekniker. Kommunikationen och samverkan mellan utbildare och fordonsbranschens aktörer är helt avgörande och yrkesnämndernas rapport påpekar vikten av ännu mer och tydligare samarbete dem emellan.
Läs mer i vår artikel om hur
gymnasiet och kom-vux verkar för att göra elever och studenter anställningbara.