För exakt en vecka sedan inträffade ytterligare en krasch med Teslas hypermoderna och självkörande bil Model X. Det är den tredje allvarliga olyckan med självkörande, så kallad autonom, Teslateknik på kort tid.
Denna gång sägs olyckan beror på att föraren inte satte händerna på ratten och tog över körningen trots att autopiloten varnade att systemet var osäkert. Vägar som saknar mittremsa rekommenderas inte för autonom körning i nuläget, men ändå valde föraren att köra i denna trafikmiljö utan att hålla i ratt eller styrsystem. Därmed åkte bilen av vägbanan, det mesta blev tyvärr skrot, men både föraren och passageraren klarade sig oskadda. Teslas grundare och ägare Elon Musk påpekar i ett uttalande att föraren inte kan släppa kontrollen hela tiden och alltid, bolaget ska inom kort gå ut med mer information om förarens ansvar i de bilar som nu testkörs autonomt. Just frågor om vem eller vad som bär ansvar vid en olycka där tekniska system och virtuell intelligens fungerar som förare är en av de klurigaste nötterna att knäcka innan förarlösa bilar kan bli verklighet i den allmänna trafiken.
Vill du läsa mer om både nutidens och framtidens autonoma fordon rekommenderar vi
vår artikel om utvecklingen av förarlösa bilar – klicka här för att läsa den direkt!