De senaste månaderna har lokförarbristen i Sverige blivit allt mer akut. Dyra konsulter har köpts in för att hålla viktiga avgångar rullarnde, men ibland har tåg fått sätllas för att ingen behörig lokförare funnits att tillgå. Tyvärr är det inte bara tågavgångar just denna höst som drabbas, problemet väntas fortsätta och tågbraschen varnar för att flera hundra lokförare kan komma att saknas de närmaste åren. Det kan bli svårt att hålla igång trafiken som nu och kanske helt omomöjligt att hålla tillväxten på en bra nivå.
Stora pensionsavgångar och alltför få utbildningsplatser verkar ligga bakom bristen. Fler behöver slutföra en
godkänd lokförarutbildning och fler lokförare behöver komma ut i yrkeslivet för att ersätta och komplettera äldre förare. När lokföraren väl är klar med sin utbildning ser siffrorna bra ut: 96% blir godkända och så gott som alla får anställningar direkt efter examen
Den mesta lokförarutbildningen och de felsta
tågutbildningar sköts idag av ett antal företag i samarbete med Myndigheten för yrkeshögskolan. Just lokförarutbildningar från grunden erbjuds idag på åtta orter i landet, med 1-2 kullar på varje ställe, med 44-60 veckor lång utbildning. På de aktuella utbildningarna finns årligen plats för 165 förare att ta examen. Det är ungefär hälften så många som undersökningar visar att det finns behov av.
En trång sektor för att erbjuda fler platser eller snabba på utbildningen är det så kallade LIA-systemet där blivande lokförare har praktik och lärande i arbete, i verkligehetn i lok oh vid järnväg. Till detta krävs engagerade handledare hos tågoperatörer och det är ibland svårt att hitta lämlipga lösningar för detta. I några fall har utbildningsplatsen minskas eller utbildningstiden försenats på grund av svårigheter att få praktikplatser. Visserligen är praktiken ett bra sätt för lokförare och företag att lära känna varandra och förbereda ett bra yrkessamarbete i framtiden, men det tar även resurser från de redan yrkesarbetande lokförarna och tågbolagen.
Att använda simulatorer som komplettering till LIA, att samverka mer och att internt vidareutbilda exempelvis radioloksoperatörer är åtgärder som diskuteras för att få fler lokförare på järnvägsbanorna inom kort. Sådana idéer behövs för att lokförarbristen inte ska bli ett allvarligt hinder för de svenska tågtransporterna under kommande månader och år.
Fotograf: Stefan Nilsson, bild publicerad hos SJ