Färjor kvar vid kajen

sjöfart
På grund av strejk bland 300 sjöbefäl i skärgårdstrafiken ligger just nu de flesta linjefärjorna kvar vid sina kajer i Stockholm och Göteborg. I huvudstaden står Djurgårdsfärjorna och flera skärgårdsbåtar stilla, i Göteborg påverkas skärgårdsturerna och delar av älvtrafiken.

Strejken beror på att långdragna förhandlingar mellan Sjöbefälsföreningen (SBF) och arbetsgivarorganisationen Almega har strandat.

Totalt gäller strejken för arbete på ett 70-tal båtar, men alla har ännu inte tagits i trafik för säsongen. På torsdag börjar vår- och sommartabellerna så om inte strejken är löst tills dess kommer de inställda turerna kännas av ännu mer för resenärer och beoende i skärgårdarna.

Knäckfrågorna i konfilkten gäller hur löner ska sättas och hur de olika avtal som finns i skärgårdstrafiken ska kunna slås ihop till ett gemensamt. Ett tydligt krav från sjöbefälen är att deras lön och arbetsvillkor inte ska försämras och de menar att de vill återgå till så kallade tarifflöner. Tarifflöner bygger på vilken behörighet man har och hur lång tid man varit verksam i yrket; ju längre arbetserfarenhet desto högre lön. Arbetsgivarna Almega vill dock ha individuell lönesättning som man tidigare kommit överens om i andra avtal och som idag är den helt dominerade lönemodellen i svenskt arbetsliv.

Sjöbefälföreningen menar att arbetsgivarna inte kan hantera eller fördela individuella löner då de alltför sällan ser sina arbetstagare ombord på skepp och båtar. De har helt enkelt ingen möjlighet att sätta rättvisa löner. ”Risken är att det blir godtyckliga omdömen som ligger till grund för lönesättningen”, skriver Mats Jäderland, vd på Sjöbefälsföreningen i ett pressmedddelande. 75% av medlemmarna i Sjöbefälsföreningen uppges vilja ha tarifflöner.

Just nu finns ingen information om hur länge Skärgårdstrejken kommer att pågå, men om den fortsätter till slutet av april kommer fler rederier att dras in.

Att ha ett yrke till sjöss har sina utmaningar både gentemot arbetsgivare, kollegor och familj. Det innebär även en stor frihet och ofta ett äventyr tillsammans med sina besättningskollegor. Om du vill läsa mer om sjöbefälsutbildningar eller krav för manskap till sjöss kan du göra det här: http://fordonskurser.se/sjofart/yrkesutbildningar-inom-sjofart