Erfarenheter och körkortsutbildningar avgörande för unga förares riskbeteende

korkort
Det finns nästan 6,5 miljoner körkortsinnehavare i Sverige, varav cirka 516 000 är mellan 18 och 24 år. Dessa unga förare är inte mycket mer än 4% av körkortsinnehavarna men färsk statistik från Transportstyrelsen visar att de står för en orimligt stor del av återkallade körkort och inblandning i olyckor på väg. De är alltså mer benägna att missköta sig eller köra oförsiktigt och farligt. Bästa botet mot detta verkar vara ökad kunskap och erfarenhet.

Många körkortsåterkallelser
Unga människors riskbeteende i trafiken är en viktig fråga inom trafiksäkerhetsområdet. De blir oftare än andra av med sina körkort vilket visar att de oftare agerat farligt och oförsiktigt i trafiken. Under 2016 återkallade Transportstyrelsen 31 527 körkort, i nästan 6 200 var innehavaren under 24 år, de flesta av dessa var unga män och endast en sjättedel var kvinnor. Transportstyrelsens statistik visar att det idag är nästan fyra gånger så vanligt att en ung man mellan 18 och 24 får sitt körkort återkallat jämfört med genomsnittet i landet. Återkallelse är en viktig trafiksäkerhetsåtgärd för att hålla vägarna säkrare och främst fyllda av lämpliga förare. Andelen olämpliga förare är uppenbarligen högst bland unga, särskilt unga män. Enligt Transportstyrelsens siffror framstår det som tydligt att personlig mognad är en viktig aspekt som påverkar hur man beter sig i trafiken.

Även många singelolyckor
Alla som tror att det är de äldre förarna som står för de stora riskerna i trafiken har alltså fel. Det är de unga som beter sig riskfyllt och orsakar trafikolyckor. Inte minst singelolyckor där förare eller passagerare dör eller skadas allvarligt. Åren 2012-2016 inträffade drygt 27 000 sådana singelolyckor på de svenska vägarna. I mer än vart tredje fall var föraren under 24 år medan förare över 75 år låg bakom knappt var tjugonde olycka. Detta trots att körkortsinnehavarna i de högre åldrarna är mer än dubbelt så många som antalet körkortsinnehavare i åldern 18-24 år.

Bedömningen är att det beror på kunskap, erfarenhet och på förmåga att anpassa körningen efter de egna förutsättningarna. De kommer med ålder och erfarenhet, men även genom övning och utbildning. Som ett led i att förbättra säkerhetsmedvetandet bland körkortstagare infördes 2009 ett krav på en tvådelad riskutbildning som obligatorisk i alla körkortsutbildningar för väg. Förutom den traditionella halkutbildningen tillkom den så kallade ”Riskettan” som ska ta upp riskfyllda beteenden i trafiken. Utbildningen verkar ha haft viss effekt, men att förändra attityder tar mycket lång tid. Det förändringsarbetet måste skötas av trafikskolor och privata körkortshandledare för alla som utbildar sig för att ta B-körkort eller förarbevis till andra vägfordon. Det är avgörande!