Djupmätning i skärgården

sjöfart
För första gången på hundra år sjömäts de grundare vattnen i Stockholms skärgård, för att öka säkerheten och för att effektivisera skärgårdstrafiken.

För hundra år sedan användes handlod och man mätte djup och avstånd i fot eller famnar. I dagens mätningar används Sjöfartsverkets specialutrustade mätningsbåtar och supermodern teknik. Sjöbotten visas tydligt på skärmar, där det är relativit grunt får man tydligast bild och det är just på grundare vatten man nu arbetar. Mätningarna bjuder på flera överraskningar som vrak, gamla bildäck, grottor och oväntat formade bottenpartier. Ibland är vattnet mycket djupare än vad man trott och ibland är det fler hinder och grundare vatten än vad tidigare uppgifter angett.

De svenska havsdjupen blir allt mer kända och den svenska databasen innehåller numera över 100 miljarder lagrade djupuppgifter. Man gör löpande mätningar av de svenska vattnen och just nu mäts alltså Stockholms skärgård, med fokus på grundare områden.

Detta är en del av ett EU-finaniserat projekt där Sjöfartsverket och Stockholms läns landsting samarbetar. Dels vill man uppdatera och aktualisera djupuppgifterna för att höja säkerheten till sjöss för både fritidsbåtar och yrkestrafikanter. Dels vill man effektivisera skärgårdstrafikens rutter för att minska bränsleförbrukningen. Ju närmare botten en båt rör sig desto högre blir nämligen vattenmotståndet och därmed bränsleförbrukningen. Genom bättre koll på de grundare vattendjupen kan man planera körningarna så att farten höjs eller sänks beroende på motstånd och dessutom hoppas man identifiera nya och smartare genvägar eller trafikrutter.

Det finns planer på att bygga ut skärgårdstrafiken till fler öar som skulle behöva bättre och effektivare skärgårdstrafik. För att göra det så bra som möjligt kommer ett hundratals områden mätas mellan Landsort och Arholma under det närmaste året. Redan till hösten kommer Waxholmsbolaget ta del av de nya mätningarna, men skärgårdstrafiken kommer troligen inte påverkas förrän längre fram. Tidtabeller och rutter förblir med största sannolikhet oförändrade i de första stegen.

Sjömätningarna i Stockholm pågår till nästa sommar, men det kommer ta ytterligare ett par år innan nya uppgifter om grund och djup publiceras för allmänheten. Datan som nu samlas in kommer att publiceras digitalt och sedan tryckas på nya sjökort till båtsäsongen 2019.

Mätningarna aktualiserar behovet av att alltid hålla sina sjökort uppdaterade, något som Sjöfartsverket ofta poängterar och som vi på fordonskurser.se skrivit om tidigare. Glöm inte att titta till senaste versionerna av både digitala och tryckta sjökort innan du ger dig ut till sjöss!