Under de kommande veckorna infaller tre sköna vårhelger; Valborg, Kristihimmelfärd och Pingst. Då får vi några dagars extra ledigt och många i vårt båttäta land passar på att fixa med sina fritidsbåtar och kanoter. Man putsar och donar, förbereder för säsongen, sjösätter om man hinner och satsar kanske på en premiärtur till sjöss. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att det inte bara är båten och flytvästarna som ska kollas och iordningställas. Inför en ny säsong är det alltid viktigt att uppdatera sina sjökort och se till att navigationsutrustningen ombord är i gott skick.
Yrkestrafik måste alltid ha uppdaterade sjökort, men för fritidsbåtar finns inget sådant krav. Dock rekommenderas Sjöfartsverkets båtsportkort vilket är tryckta sjökort anpassade för fritidsbåtlivet. Dessa utkommer regelbundet, med några år mellanrum, i nya och uppdaterade versioner. Mellan nytrycken uppdateras löpande information i en stor databas – den så kallade
sjökortsdatabasen hos Sjöfartverket. När en viktig förändring gjorts i databasen görs ändringen snabbt tillgänglig för både allmänheten och yrkessjöfarten: All aktuell information om förändringar läggs ut på Sjöfartsverkets hemsida där en alltid kan hålla sig och sina sjökort uppdaterade.
Idag använder allt fler fritidsskeppare elektroniska navigationssystem som ett komplement till de tryckta sjökorten. Marknaden erbjuder exempelvis ett flertal plottar och appar som är moderna och smidiga alternativ. Informationen i de flesta officiella sjökorten, både papperstryckta och elektroniska, kommer från Sjöfartsverkets databas. Hur snabbt ändringar görs tillgängliga i de elektroniska sjökorten och applikationerna varierar mellan olika tillverkare och leverantörer.
Du kan alltså inte lita helt på dina sjökort, oavsett om de är i pappersformat eller moderna e-format. Dels för att vatten, botten och mänsklig påverkan ständigt skiftar, men även för att inte ens hälften av Sveriges farvatten är sjömätta med moderna metoder. Ny information uppträder ständigt ju mer man undersöker och mäter. Utanför farlederna är det nästan alltid gamla, ej så kvalitativa, sjömätningar som dominerar.
Förra året gjorde Sjöfartsverket ungefär 2500 ändringar i sina databaser. Det betyder att om det var några år sedan du uppdaterade dina sjökort – i tryckt eller digital form – kan de innehålla tusentals fel vid navigering i svenska vatten. Ändringarna hos Sjöfartsverket innefattar allt som påverkar sjökortsbilden, till exempel ändrade fyrsektorer, sjömätningar och korrigering av djup, flyttade prickar och bojar. Det är viktigt att man som navigatör är medveten om sjökortens brister och felkällor och inser att det inte är något exakt precisionsinstrument.
Eftersom sjökort är en "färskvara" kan du årligen behöva göra noteringar och uppdateringar i din sjökort. För din och andras säkerhet är det nödvändigt att alltid ha den senaste uppdateringen ombord. Risken finns dock att man inte investerar alltför ofta i de påkostade papperskorten trots att man borde. De billigare apparna erbjuder relativt små skärmar med dålig översikt och man är beroende av leveratörens uppdateringar.
Det är av yttersta vikt – även om man tycker sig ha modern teknik att inte lita helt på sina e-sjökort. För ett par veckor sedan, just när båtsäsongen började dra igång, visade tidningen Båtliv att endast en av sju appar hade uppdaterad information kring exempelvis de populära farvattnen och den nya bryggan vid Sandhamn.
Förutom att flera stora bryggor byggts i exempelvis Stockholms skärgård har, under den senaste tiden, ett par fyrar raserats på Västkusten och byggnationer på land påverkat sjöfarten där bro- och tunnelbyggen pågår eller där hamnområden omvandlats till bostadsområden. Fler exempel på nyheter för året är att några farleder fått ändrad bredd och djup, fartbegränsningar är förändrade på många håll och sjömärken är uppdaterade. Många nya grund eller stenar har också rapporteras in.
Så se till att du har koll innan du ger dig ut till sjöss!
Att ha gått en
relevant navigationskurs och tagit till sig grundläggande kunskaper för båtförare är en bra start. Att sedan alltid hålla sina kunskaper och sin utrustning aktuell borde vara självklart. Lita heller inte helt på tekniken, navigering med goda marginaler och bra uppsikt med det mänskliga ögat är alltid det säkraste. Allt syns inte på ditt sjökort - inte ens om det är nytt.