Turerna kring mobiltjänsten UberPOP har varit många. I flera år har bolaget Uber erbjudit en möjlighet för förare med bil och passagerare i behov av transport, att hitta varandra. Som registrerad kund hos Uber kan du använda en mobilapp för att hitta en ledig bil, föraren i bilen får veta att du söker skjuts och genom tjänsten kan ni hitta varandra. Även betalning sker via appen. Uber är inte arbetsgivare och föraren har varken taxiförarlegitimation eller bedriver godkänd taxiverksamhet. Uber har heller aldrig påstått att detta är en taxilösning - det är istället en smidig lösning för att optimera bilanvändning, lösa trafikproblem och hjälpa folk att komma dit de vill i rimlig tid till ett rimligt pris. Även samåkning kan underlättas och appen UberPOOL är särskilt framtagen för att möjliggöra för fler att dela på en bil åt samma håll.
Tjänsten är spridd i hela världen och finns i ett par svenska städer, störst är utbredningen i Stockholm. Uber är ett av världens högst värderade startup-bolag och har på några år skakat om taximarknaderna i hundratals städer. De har fulla kassakistor och är beredda att ta till nästan alla medel för att fortsätta sin verksamhet som även kan anses miljövänlig, effektiv och ett försök att minska både bilägande och bränsleanvändning i västvärlden. De är inte rädda för att sticka ut hakan vilket till exempel visades då de franska taxiförarna gick ut i storstrejk mot Uber och bolaget svarade med att sköta alla inställda körningar i staden under strejken.
Sedan ett par år tillbaka har den svenska taxibranschen och Transportstyrelsen, liksom taxiaktörer och myndigheter i många länder, hävdat att Ubers tjänster strider mot taxitrafiklagen. Tidigare har ett tjugotal svenska Uberförare dömts för brott mot taxitrafiklagen. Dessa domar bekräftades i förra veckan då Svea Hovrätt fällde en förare för olaga taxiverksamhet.
Mer
om företaget Uber och om laglig svensk taxiverksamhet finns att läsa här.