I Sverige finns just nu fler registrerade fordon än invånare. Folkmängden beräknas vara 9,8 miljoner personer och antalet fordon, inräknat både avställda och i trafik, är närmare 10 miljoner.
Av dem är nästan 6 miljoner personbilar, fördelade på 6 miljoner svenskar som innehar B-körkort. Eftersom inte alla med körkort har en bil äger ganska många människor mer än en var. Många av dessa bilar nyttjas ineffektivt eller inte alls: I Stockholm används varje bil i snitt 3% av tiden, och då med i endast 25% fyllnadsgrad. I andra delar av Sverige är genomsnittet som varje bil används 4% av tiden – det är inte ens en timme per dygn!
I snitt gör svenskarna tre kortare resor per dag, varje bil körs knappt 5 mil dagligen.
Uppenbarligen finns utrymme för att förbättra och effektivisera användandet av våra bilar. Miljöpåverkan, drivmedelsanvändning, trafikproblem och dålig resursanvändning är växande problem i samhället. - dagens bilvanor ökar på alla dessa problem.
För att lösa några av utmaningarna blir det allt vanligare med bilpooler, billåning och olika typer av bildelningstjänster som internationellt kallas ”carsharing”. Dessa lanseras som ekonomiska och klimatsmarta alternativ till den egna bilen.
Som medlem i en bilpool får du tillgång till bil utan att äga någon, du sparar pengar och slipper krångla med reparationer, fixning och däckbyten. Bilpoolernas starkaste argument har alltid varit de ekonomiska fördelarna och möjligheten att minska medlemmarnas bilbekymmer. Det är först under senare åren som fokus även har hamnat på miljöfördelarna.
Bilpoolernas popularitet växer framför allt i storstäderna där logistiken underlättas av att många användare finns i samma upptagningsområde och kan nå bilar som hämtas eller lämnas på centrala platser. Ett mål för entusiaster och samarbetspartners i bilpoolsbranschen är att samtliga privatpersoner, organisationer och företag skall ha tillgång till en bilpoolsbil inom några minuters promenad och att det alltidska gå att få tag i en passande bil vid den tidpunkt man önskar. Målgruppen är alltså inte bara privatpersoner utan även företag, föreningar och organisationer som inte alltid behöver en egen bil. Dock måste föraren naturligtvis alltid ha
godkänt körkort.
Stort uppsving för bildelning
Redan under första halvan av 1900-talet föddes idéen om att gemensamt äga fordon då bostadskooperativ eller grannar köpte bil ihop och delade på kostnaderna. I slutet av 1900-talet och vid mellinieskiftet började konceptet i modernare tappning spridas alltmer. Internetuppkopplingar, appar och atuomatiska körjournaler underlättade och skyndade på utvecklingen.
Det senaste åren har ökningen varit närmast explosionsartad; från början delades bilar oftast bland miljömedvetna eller nyfikna unga, men nu omfattas även en mycket bredare allmänhet. I Sverige var 2015 året då bilpool och bildelning gick från att vara isolerade företeelser till att nå de stora massorna. Både familjer och ensamstående, unga och äldre, företag och ideella föreningar använder sådana lösningar för sitt bilanvändande. I allt fler nybyggda områden, exempelvis i Ursvik och Sundbyberg finns bostäder där bilpool ingår i hyran eller bostadsrättsavgiften.
I alla branscher och i de flesta samhällssikt blir ”delningsekonomi” allt trendigare och alltmer självklart. Att även bilbranschen påverkas av trenden är inget konstigt. Bilpooler och bilklubbar där medlemmarna kan boka bilar enkelt med en mobilapp växer med över 30 procent årligen, enligt analysfirman Alix Partners.
Bildelningen verkar vara här för att stanna.
Hur fungerar detta?
Det finns två huvudvarianter av bilpool: Antingen är poolen organiserad som en ekonomisk förening då några privatpersoner och entusiaster tillsammans delar på en eller flera bilar och alla dess kostnader. Medlemmar bokar och använder bilarna till självkostnadspris och hjälps åt att sköta underhåll. Det andra alternativet, som växer allra mest, är ett vinstdrivande företag som hyr ut bilar per timme, dag eller körsträcka. Alla löpande kostnader sköts av företaget och därmed blir tjänsterna varje körtimme eller varje kilometer dyrare för den som använder bilen. Ett tredje alternativ som växer allt mer är privat uthyrning – se mer nedan.
Som medlem i en bilpool eller bildelningsklubb slipper du bilägarens ansvar, skötsel och regelbundna åtaganden som däckbyte, service, besiktning, tvätt och städ. Kostnader för registrering, försäkring, skatt och underhåll behöver du inte heller bry dig om. Ändå har du alltid en bil till hands när du behöver. Bilarna är ofta relativt nya och i gott skick, via firmor hålls de servade och fräscha. Om den pool eller klubb du är medlem i har flera olika bilmodeller kan du välja storlek, prestanda och extrautrustning efter behov.
Oftast registrerar man sig som medlem i en bilpool via nätet. Man får då tillgång till erbjudanden, information och i de allra flesta fall en mobilapp direkt till bokningssystemet. Därigenom kan du boka datum, tid och önskad bilmodell för de tillfällen du behöver bilen. Du anger även var du vill hämta bilen och var du lämnar den efter användningen. När du blir medlem får du ett personligt elektroniskt kort, en kod eller ett lösenord som du kan använda för att låsa upp bilen vid avhämtning.
Bilpooler blir ekonomiskt lönsamt för dig som privatperson om du mestadels använder den för kortare resor under begränsad tid. För längre semesterresor kan det istället löna sig att hyra bil på en mer traditionell biluthyrningsfirma eller på närmaste mack. För enstaka transporter mellan två platser kan taxi vara mest lönsamt. Att äga egen bil verkar, enligt alla beräkningar, nästan alltid bli det sämsta alternativet: För att det ska löna sig rent ekonomiskt måste man köra 1200-1700 mil per år. Höga fasta kostnader medför enorma milkostnader för den som mestadels kör kortare.
Det finns ett flertal internationella och nationella bildelningstjänster i Sverige, på många olika orter och med flera olika kunderbjudanden. Någon har inriktat sig på sportiga och dyra bilar, någon på små smarta elbilar och någon på rymliga familjebilar eller pick-uper. De allra flesta har dock en blandning av stora och små, bensindrivna och eldrivna fordon. Många samarbetar med särskilda bilmärken och leverantörer av nya bilar. De flesta större biltillverkarna i Sverige har dessutom egna delningstjänster som BMW:s Drive Now och Audis Unite. Där kan du få tillgång till en helt ny bil direkt från tillverkaren tillsammans med ett antal andra personer.
Man räknar med att en delningsbil kan ersätta 5-10 privatägda bilar beroende på hur man kör och använder dem, parkeringsproblem och trafikträngsel i städer minskar med färre bilar och miljöpåverkan är avsevärt mindre. Ökat samägande eller bildelande är både samhällsekonomiskt och privatekonomiskt bra för de flesta. De enda som kan anses bli förlorare är bilindutrin som troligen säljer färre bilar i framtiden. Oberoende beräkningar visar att världens bilförsäljning troligen kan minska med en halv miljard bilar på fem år, fram till 2021.
Exemplet Sunfleet – störst på carsharing i Sverige
Sveriges största bildelningstjänst, eller carsharingfirma, heter Sunfleet och har mer än 40 000 medlemmar. Det är en ökning på 37% senaste året! Smartflee finns på ett femtiotal orter och har ungefär 1100 bilar som förra året körde nästan 15 miljoner mil. Det blir ett mer effektivt utbnyttjande av bilarna och en vinst i tid och pengar för de flesta som valt detta alternativ.
Drivmedel ingår alltid. Bolaget har egna P-platser som kan nyttjas, dygnet-runt-service, olika bilmodeller att välja mellan efter tillfälligt behov. Du är inte knuten till en speciell stad utan kan boka din bil var du vill. Som medlem får man ett kort som man använder för att ta sig in i en bil man bokat och ska hämta. Bilarna som används är alltid miljöklassade, nyservade och välstädade Volvobilar, sällan mer än ett och ett halvt år gamla.
Privat bilutlåning eller biluthyrning
Det finns en tydlig trend i att hyra ut sina privata hus, båtar, saker och prylar till andra privatpersoner då man inte själv använder dem. Detta fenomen finns sedan några år tillbaka även inom biluthyrningssektorn. Som privatperson kan du då registrera dig för tjänsten där du presenterar vilken bil du har för uthyrning under vilken tid. För en summa per dag eller timme kan en annan person hyra din bil som annars skulle stått orörd och bara kostat pengar. I exempelvis tjänsten SnappCar finns både små och stora bilar, ett par tusen registrerade medlemmar och en god omsättning. Alla bilar kollas så att besiktning och skatt är betalt. Hos SnappCar är rymliga bilar mest populära, men även småbilar hyrs ut frekvent. I topp ligger skåpbilar som ofta efterfrågas för tillfälligt bruk, på andra plats kommer stora familjebilar som Volvo V70.
Hur ser framtiden ut?
Enligt en undersökning som nyligen presenterades (av ett carsharingföretag) tror var tredje svensk att allt färre personer kommer att äga en bil i framtiden. De tillfrågade tror att den största orsaken till minskat bilägande är ökad användning av av carsharing eller liknande lösningar. Andra orsaker tror man är att fler kommer välja kollektivtrafiken och att bränslet blir så dyrt att man väljer bort eget bilåkande eller bilägande.
Omvärldsanalyser och undersökningar är i allmänhet överens om att storstadsbor och unga människor vill ha tillgång till bil i framtiden, men de tror att de kommer avstå egen bil på grund av stora kostnader eller litet verkligt behov. För den yngre generationen verkar det vara en självklarhet att man inte ska behöva äga en produkt för att kunna använda den. Man vill bara betala för det man behöver när man behöver det. Att kunna vara flexibel och spontan är viktigt – därför tror många i branschen att snabba och smarta lösningar för gemensamt ägande eller enklare låne-/hyrmöjligheter ger framgång för aktörer i framtiden, oavsett bransch.
Allmänheten, bilindustrin, expert och trendspanare verkar överens om att det gemensamma ägandet och det effektivare användandet av bilar kommer att öka. Egen bil kommer bli allt mer ovanligt och onödigt, inte minst för de som är unga idag.
En annan undersökning, gjord i USA, går dock emot denna uppfattning. Där har man frågat ungdomar som är födda i slutet av nittiotalet, med en snittålder på 17 år om önskat bilägande. Av dem uppgav 92 procent att de tänkte köpa egen bil senare i livet. Enligt denna undersökning är det en stark önskan hos de unga att både vill äga och köra sin bil själv. Mer än hälften av dem skulle kunna avstå kläder i ett år och en tredje del av dem kunde tänka sig att avstå från sin mobiltelefon i ett år för att ha råd att äga sin bil. Vi ville även ta
körkort för personbil och köra själva. Detta överraskade i undersökningen eftersom den allmänna uppfattningen inte ligger i linje med dessa resultat.
Framtidens kombination av bildelning och självkörande fordon
När bildelningstrenden, som trots allt spås fortsätta utvecklas, kombineras med den snabbt växande utvecklingen av självkörande fordon bland allmänheten kommer troligen fordonsindustrin och transportbranschen revolutioneras.
Den trendiga investmentbanken Morgan Stanley har analyserat framtidens fordonsbransch i en rad rapporter och konstaterar: ”En inte alltför avlägsen framtidsvision, som vi raskt är på väg emot via de två parallella och lika kraftfulla trenderna, är att det inte längre är så självklart att det är vi själva som måste köra bilarna, och inte heller att vi måste äga dem”. De konstaterar vidare att en sådan förändring kommer ge oss tillgång till enorma resurser – både i tid och pengar.
En flotta av helt och hållet självkörande bilar i bruk 24 timmar om dygnet som kontrollas via din egen mobil (eller hur vi nu kommer att vara uppkopplade om några år) skulle kosta en tiondel av en traditionell taxitaxa i USA i dag. Taxi blir därmed onödigt eller måste fungera helt annorlunda.
Ifall vi om 20 år dessutom har helt förarlösa, självkörande bilar hos allmänheten kommer det genomsnittliga amerikanska hushållet bara äga hälften så många bilar, 1,2 att jämföra med dagens 2,1 bilar. Att självkörande bilar blir tillåtna i USA verkar inte omöjligt efter att myndigheterna numera kan tänka sig godkänna
artificiell intelligens som förare.
Den möjliga framtiden med självkörande bilar som vi dessutom delar på, Shared Autonomous Vehicles (SAVs), gör att varje fordon troligen kan ersätta mer än tio av dagens bilar.
För att inte tala om alla timmar vi sparar; Dels tiden vi lägger på att pyssla om eller lösa problem med våra ägda bilar, men i ännu högre utsträckning all tid som vi nu tillbringar bakom ratten. Morgan Stanley uppskattar att dessa inproduktiva timmar idag uppgår till 400 miljarder timmar varje år. Med så många timmar över kan man istället uträtta framtida storverk.