Artificiell intelligens kan tillåtas köra bil i USA

korkort truck-maskin
USAs trafiksäkerhetsmyndighet NHTSA verkar se allt ljusare på möjligheterna att definiera självkörande bilsystem som lagliga fordonsförare. Exempelvis Google har länge satsat på självkörande, så kallade autonoma fordon, men har avvaktat indikationer på att det amerikanska lagsystemet ska tillåta förarlösa fordon bland allmänheten. Hittills har myndigheterna endast betraktat människor vid rattar och pedaler som lagliga bilförare, men nu har alltså även självkörande teknik vunnit större acceptans.

I en brevkonversation mellan Google och trafiksäkerhetsmyndigheten använder NHTSA uttrycket ”vad än (whatever) som kör” mot tidigare formuleringen ”vem än (whoever) som kör” gällande godkända förare. Man uttrycker även insikt om att nuvarande regelsytem måste justeras för att innefatta framtidens fordon utan mänsklig förare. Eftersom Googles självkörande bil varken har ratt eller pedal, men däremot ett specifikt system, The Self Driving System, som kör skulle systemet i framtiden kunna räknas som förare.

När NHTSA nu nämner artificiell intelligens som ett alternativ till mänskligt styrda fordon kommer detta troligen effektivisera och snabba på processen att sätta autonoma fordon på vägarna.