Yrkeslivet på räls är inte alltid spikrakt
tåg Att arbeta ombord på tåg innebär otaliga möten och olika uppgifter, det finns många vanliga dagar och lika många ovanliga. Som tågvärd eller lokförare gäller det att du är förberedd och kunnig även när inte jobbet går som på räls. Vid Öresundstågen har detta blivit extra tydligt under årets första arbetsdagar.
De senaste månadernas flyktingmottagande har påverkat vardagen och yrkeslivet för många som arbetar ombord på tågen i södra Sverige. Redan tidigt i höstas uppmanade exempelvis SJ och Västtrafik sina medarbetare, lokförare och ombordpersonal, att ta hänsyn till de flyktingar som inte haft råd eller kunnat förstå hur rätt biljetter ska skaffas för tågresor. Ingen få åka biljettlös, men personalen uppmanades hålla ner priset och inte alltid kräva de extra avgifter som kan förekomma vid biljettköp ombord.
I november skärptes ID-kontrollerna och tågpersonlen ålades att, tillsammans med polisen, säkerställa så att alla resenärer har giltiga ID-handlingar. Detta kallas för inre gränskontroller eftersom de sker när resenärerna redan befinnner sig i landet, de görs som stickprov och inte överallt eller alltid. Redan dessa kontroller förändrade naturligtvis ombordpersonalens uppgifter och ett nytt ansvar lades på alla anställda.
Sedan några dagar tillbaka har Sverige som bekant infört skärpta gränskontroller och ID-koll för alla som reser över Öresund med tåg, buss eller färja från Danmark till Sverige. Det är transportören (i detta fall DBS/Öresundstågen) som är skyldig att se till att samtliga passagerare kan uppvisa giltiga pass, id- eller körkort innan de kliver på tåg som ska rulla över svenska gränsen. Barn som reser med legitimerade föräldrar behöver inte ha egna id-handlingar. Polisen kontrollerar att detta sköts och all ombordpersonal är skyldiga att hjälpa till. Själva ID-kontrollerna sker dock med hjälp av inhyrda säkerhetsvakter vid Kastrups flygplats.
Att behålla god kundservice, hjälpa de som behöver och samtidigt göra rätt enligt både lagen och tågbolagets policies kan vara svårt. För detta är den interna utbildningen som varje tåganställd går av stor vikt. Alla lokförare och all ombordpersonal erbjuds regelbundet utbildningar och fortbildningar hos den tågoperatör de är anställda hos. Självklart gäller det att hålla sig uppdaterad med tågen och tekniken, men även om kundpolicies och riktlinjer för vad som förväntas på arbetsplatsen – både en helt vanlig arbetsdag och under mycket ovanliga dagar.