Svensk flygutbildning är mån om att följa internationella standarder och inom EU pågår ett gediget arbete för att harmonisera pilotutbildningarna och göra dem likvärdiga. Samma kurser, standarder, regler och förutsättningar ska gälla inom hela unionen. I sitt senaste nyhetsutskick påminner och informerar Transportstyrelsen om viktiga förändringar, datum och deadlines som är olika led i den viktiga EU-anpassningen.
Ett tydligt mål inom EU:s flygvärld är att varje flygskola inom två år ska vara så kallad ATO, Approved Training Organisation. Det vill säga godkänd utbildningsorganisation enligt gemensamma EU-regler. I Sverige finns i nuläget tre typer av flygskolor där du som vill
bli pilot kan gå någon
pilotutbildning till flygcertifikat för flygplan eller helikopter:
1. Registrerad Flygskola (RF), drivs oftast av föreningar eller flygklubbar med fokus på privata flygcertifikat som PPL.
2. Flight Training Organisation (FTO), kommersiellt driven utbildningsorganisation med fokus på kommersiella trafikflygarcertifikat som CPL
3. Type Rating Training Organisation (TRTO), drivs oftast med fokus på vissa typbehörigheter och påbyggnadsutbildningar.
FTO och TRTO är redan anpassade till EU-kraven för att vara godkända utbildningsorganisationer, alla som idag får utbilda till kommersiella pilotcertifikat fungerar redan som ATO. Om mindre än två år måste alltså även flygskolorna för privatcertifikat vara godkända som ATO, om inte annat beslutas inom kort. En remiss om andra alternativ finns på gång, men resultatet är i nuläget oklart.
Det som nu gäller är att
samtliga utbildare måste vara godkända som ATO innan 8 april 2018. De som inte är godkända vid detta datum kommer inte att få fortsätta hålla i pilot- och flygutbildningar. De som senare läser sina utbildningar på dessa skolor kommer inte kunna tillgodoräkna sig kurserna.
Inför godkännandet ska alla registrerade flygskolor ha anpassat sina utbildningsprogram, förfaranden och kursmanualer. De ska även ha justerat sina ledningssystem så att kraven för att bli godkänd som ATO uppfylls. Det är en hel del som måste förändras, dokumenteras, gås igenom och kontrolleras innan april 2018. Ansvariga för detta arbete i Sverige är Transportstyrelsens avdelning för luftfart och luftfartsutbildningar.
I sitt aktuella nyhetsutskick går Transportstyrelsen tydligt ut med att de måste ha in alla handlingar och ansökningar till ATO-godkännande senast sista juni 2017, alltså idag om ett år! Om handlingar kommer in senare riskerar man att inte hinna få godkännandet klart i tid. I samma utskick påminner de även om andra regler som pilotutbildare måste anpassa sig efter: Rutiner för anmälan av flygprov, utbildningsorganisationers ansvar för att framtidens IR-utbildningar inkluderar prestandabaserad navigering samt behov av internutbildningar och materialrevideringar då examinationerna till PPL snart justeras. Myndigheten meddelar även att det numera är tillåtet för en elev på integrerad flygplansutbildning att genomföra flygprovet för CPL(A) innan fas 5(MCC) är helt avslutad.