De kommande tre åren får SAS trettio nya Airbus-maskiner, A32neo, levererade till Arlanda. I höst anländer de första fyra, ytterligare elva dyker upp nästa år och de sista femton kommer under 2018 och 2019. I takt med att de nya flygen anländer behöver Arlandas shorthaul-piloter omskolas och fortbildas för att ha rätt kompetens för dessa maskiner. Liknande fortbildningar och skräddarsydd
pilotutbildning sker regelbundet då flygflottan uppdateras.
Under tre år kommer ca 400 piloter behöva träning och kompetensutveckling för nya A320 neo. Det är en stor satsning och ett gediget pusslande för att säkerställa att alla piloter, i god tid, har den kompetens som krävs. Den större delen av utbildningen sker i Toulouse där Airbus håller i grundutbildningen. Efter en månad i Frankrike ska piloterna även fortbildas under tre veckor i Stockholm. Stockholmsveckorna är helt anpassade efter de specifika förhållanden som gäller hos SAS. Den första gruppen piloter är redan igång med sin träning och kommer vara redo då de första nya Airbus-maskinerna anländer.
A320 kan flyga längre och med mindre bränsleförbrukning än de B737 som nu ingår i SASs flotta på Arlanda. De kommer ändå inte, i första hand, användas på långflygningar utan på flyglinjer inom Europa och Skandinavien. I takt med att de nya planen flyttar in på Arlanda ska de Boeing-planen successivt flyttas till Oslo. På så vis kommer Boeingplanen samlas i Norge och Airbus i Sverige.
Bild från airbus.com