För ett par dagar sedan lämnade nutidens största vikingaskepp,
Draken Harald Hårfagre, den norska vikingabyn Avaldsnes för en äventyrlig seglats över Nordatlanten till Nordamerika. Syftet är dels att visa upp den nordiska vikingatidens skepp och seglarkonst, men även att bevisa att en sådan här färd var möjlig för mer än tusen år sedan. Skeppet är uppkallat efter den första kungen som enade Norge på 900-talet och tanken är att man ska färdas i spåren efter det mytomspunne vikingen Leif Eriksson.
Skeppet är en rekonstruktion av vikingatidens långskepp och är det största i sitt slag i modern tid.
Draken väger 100 ton, är 35 meter lång och 8 meter bred. Masten är 24 meter hög och har ett silkessegel på 260 kvadratmeter. Det är ett imponerande skeppsbygge som startades 2010 av affärsmannen och historieentusiasten Sigurd Aase. Båten stod seglingsklar 2012 och har sedan dess hunnit med en färd längst norska kusten och en tur över Nordsjön mot de brittiska öarna.
Sedan 2012 har den rutinerade seglaren Björn Ahlander varit skeppare och kapten ombord. Han har stor erfarenhet från andra stora skepp och inte motstå lockelsen av att delaktig i vikingabåtens äventyr.
Intresset för att följa med på den historiska färden över Atlanten har lockat många att söka en plats i besättningen: 33 män och kvinnor från hela världen har valts ut och hälften av dem är professionella seglare. De kommeratt arbeta i skift och tillsammans genomgå stora risker och prövningar, skeppet är helt öppet och oskyddat med tältplatser för vila på däck. Omfattande seglingserfarenhet är viktig och besättningsmedlemmarna räknar utsättas för många av havets nycker, isberg, hårda väderförhållanden och svårnavigerat vatten.
Draken Harald Hårfagre har utrustats med moderna navigationsinstrument, men man har också med sig historiska och tidstypiska hjälpmedel som släploggar och magnet- och solkompass. För att försäkra sig mot utslagna eller missvisande instrument har man med sig navigeringsmetoder från vikingarna, från 1700-talet och från 2016. För säkerhets skull reser man även med en följebåt som dock endast kommer att ha en livräddande funktion.
Skeppet skulle ha avseglat förra söndagen, men fick ligga kvar i hamnen ett tag för att passa in avfärden mellan två lågtryck. Även vikingarna skulle naturligtvis ha avvaktat de bästa väderfårhållandena, även om viss tidspress föreligger. Passagen över Nordatalanten kan endast göras under några få veckor då väderförhållanden och vindar är mest gynnsamma under maj månad.
Den 26 april 2016 kom de i alla fall iväg och styr nu mot Färöarna och Island. Nästa etapp är till Grönland där
Draken ska ta sig igenom några av världens farligaste vatten. Därefter bär det av från Grönland till New Foundland på den nordamerikanska kontinentens östkust. Vlä i hanm vid kusten har besättningen nått ett viktigt mål; Atlanten kommer att ha korsats i ett långskepp!
Sedan planeras seglingen gå vidare på floderna in till de Stora Sjöarna. Där kommer man att stanna hela sommaren för att visa upp skeppet och sprida kunskap och vikingakultur. Många i området har nordiska rötter och intresset för vikingatiden är stort. I höst seglar man vidare mot New York där ekpiaget ska stanna över vintern.
En sådan här färd kräver mod, erfarenhet och goda kunskaper om seglingskonsten. För att förverkliga liknande äventyr på världens hav behövs avancerade
skepparkurser och navigationsutbildningar. Eller kanske att man är en riktig viking.